Anmeldelse af Garmin Edge 1000 – kongen af landevejen

Garmin Edge 1000 er seneste opdatering og nyeste produkt indenfor topsegmentet af avancerede cykelcomputere på markedet. Garmin har valgt at bygge videre på elementer og principper fra 510/810-serien, men samtidig tilføjet en række ekstra funktioner og redesignet enheden fra bunden. Med trykfølsom 3″ farveskærm, navigations- og kortfunktion, ruteplanlægning, højdedata, puls, kadencemålinger, træning af intervaller, konkurrence på segmenter, anvendelse af GLONASS satellitter, tilslutning og integration med ens smartphone, LiveTracking og et hav af andre smarte funktioner er Garmin Edge 1000 så absolut en kompetent og avanceret størrelse. Hvad man i 2015 kan forvente at få for sine penge i Garmins absolutte topserie, vil jeg tage et kig på i denne anmeldelse, efter at have gennemprøvet produktet igennem den sidste lange periode.

Spoiler: Jeg har undervejs i anmeldelsen fået stjålet min cykel, hvilket har medført en del forsinkelse, ligesom den kvikke læser måske kan spotte at cyklen på billederne undervejs skifter. 😉

Ligesom det er tilfældet i mine andre anmeldelser, vil jeg særligt fokusere på de nye funktioner og forskelle fra tidligere cykelcomputere. Får man noget for sine penge eller er der blot tale om ligegyldige små tilføjelser, der intet nyt og egentligt værdiskabende bidrager med? Desuden vil jeg holde et skarpt øje til min anden mærkesag – brugervenlighed. Hvordan slipper Garmin af sted med dette i et så potentielt kompliceret produkt? Er Garmin Edge 1000 et mesterligt stykke ingeniørkunst der kræver en Ph.D i fysik for at blive klog på – eller kan den gennemsnitlige motionist også være med? Det er blot noget af det, jeg vil berøre – så hvad venter du på. Lav en kop kaffe og tyg dig igennem den fulde anmeldelse. Der venter måske faktisk en overraskende konklusion…

Uret er venligst udlånt af Pulsure.dk – Lad os se at komme i gang!

Udpakningen af Garmin Edge 1000

Der tilbydes som udgangspunkt to salgsvarianter af Garmin Edge 1000 – den helt enkle pakke, der i gåseøjne kun består af cykelcomputeren samt en bundlet version med ekstraudstyr som kadence-, hastigheds-, samt pulssensor. Den sidstnævnte bundlet version er den, jeg har haft i hænderne. Enkelte sælgere udbyder desuden yderligere uofficielle pakketilbud målrettet særligt kresne motionister med fx vectormålere. Det er dog en bekostelig affære for de fleste – har du 11.000 kroner til overs?

Garmin Edge 1000 æsken.

Den velkendte Garmin indpakning i hårdt pap. Simpelt og nydeligt.

For faste Garminkendere er der ikke meget nyt under solen, hvad angår indpakningen af Garmin Edge 1000. Den vanlige æske med et stort billede af produktet uden på og en opsummering af de mest væsentlige funktioner på bagsiden – ikke mange overraskelser der.

Garmin Edge 1000 bagside af æske

Æskens bagside. Lidt highlights over funktionerne i cykelcomputeren.

Med den bundlede version og deraf medfølgende ekstra tilbehør, er det blevet til en god del plastik, der skal åbnes førend, man har det fulde overblik.

Garmin Edge 1000 bundlet tilbehør.

Manualer, Garmin Edge 1000, diverse gummibeslag, monteringsgreb, pulsbælte, kadense- og hastighedssensorer.

Det er en større opgave at få pakket ud. Der medfølger det vanlige bjerg af quick-start manualer i forskellige sprog, som man kender det fra tidligere og øvrige producenter. Mon ikke snart tiden er moden til at droppe dem og blot linke til producentens hjemmeside for en altid opdateret version i PDF format? Jeg kan hvert fald tælle på én hånd de gange, jeg har studeret i de medfølgende manualer.

Plastiklommer med tilbehør til Garmin Edge 1000

Plastiklomme efter plastiklomme, der er en del at pakke ud…

Opladningen – og overførsel af data foruden Bluetooth og WiFi – foregår via (medfølgende) USB kabel. Der åbnes en lille gummilomme på bagsiden, og kablet tilsluttes computeren (både PC og Mac) som normalt.

Garmin Edge 1000 opladning med usb

Nederst til venstre den lille lomme til usb stikket. En fuld opladning tager et par timer.

Vender vi blikket mod noget af det mere spændende, finder vi pulsbæltet og den medfølgende sensor. Det er glædeligt at bemærke, at der er tale om den nyere premium HR3 version, der blev lanceret medio 2013. Det er blandt de mest stabile på markedet ift. at minimere risikoen for spikes samt tabt forbindelse undervejs, og er derfor en kærkommen opgradering fra tidligere cykelcomputere. Det er i øvrigt samme version, som medfølger de fleste nyere løbeure (fx Forerunner 220, 620 samt 920).

Update: Garmin har netop offentliggjort to nye pulsmålere målrettet til svømning. Det drejer sig om HRM-Swim og HRM-Tri. Traditionelle pulsbælter, som det medfølgende til Garmin Edge 1000, taber forbindelsen under vand – de nye gemmer data lokalt, og overfører til enheden efter man er ude af vandet. Det lyder som en simpel løsning, man kan undre sig over skulle tage så lang tid 😉 Det er dog irrelevant for cykelcomputeren, der må betragtes som at leve over vandet….

Udstyr Garmin Edge 1000.

Glædeligt har Garmin valgt at bundle Edge 1000 med deres pt. bedste og mest stabile pulsbælte/sensor.

Der medfølger desuden monteringsbeslag til placeringen på styret. Jeg har primært anvendt den store version, der placerer Garmin Edge 1000 lidt højere og længere væk fra styret end normalt. Det er kærkomment, da udsynet således er mere fremadrettet og ikke så direkte ned i jorden som ellers under kørslen.

Garmin Edge 1000 out-front monteringsbeslag

Placeringen af Garmin Edge 1000 med største out-front monteringsbeslag.

Endeligt er det værd at knytte et par ord til de medfølgende kadence- og hastighedssensorer. Begge er tråd- og magnetløse og anvender i stedet det interne accelerometer, der sidder i selve pod’en. Det er i sig selv lidt af en bedrift, og medvirker samtidig til, at det er slut med at bøvle med magneter, der ikke sidder korrekt eller falder af. De påspændes og monteres helt nemt med medfølgende gummiholdere på hhv. pedalarmen og navet i hjulet.

Jeg har kørt med begge monteret, og har ingen bekymring ift. anvendelsen heraf. Der var ingen synlige spikes – udfaldt grundet tabt forbindelse – eller fejlmålinger på nogle af mine ture.

Fysisk størrelse og dimensioner

Lad det være sagt med det samme. Garmin Edge 1000 er stort. Dominerende stort. Uden at have det fulde overblik over enheder på markedet, er det bestemt blandt de største hvad angår fysiske dimensioner.

De fysiske mål er opgjort til 5,8 x 11,2 x 2,0 cm. Det lyder måske ikke af alverden, men fylder alligevel godt på styret.

Touchskærmen er på massive 3 tommer med en opløsning på 240×400 pixels. Det er langt fra hvad moderne smartphones anno 2015 kan bryste sig med – men sammenlignet med lillebror Garmin Edge 810s skærmstørrelse på 2,6″ samt beskedne opløsning på 160×240 alligevel en klar forbedring.

Garmin Edge 1000 display

Fronten er domineret af en stor farve- og touchskærm. Derudover findes to knapper på frontens nedre del.

Sammenligningen med et løbeur fra samme periode taler sit tydelige sprog.

Garmin Edge 1000 dimensioner

Garmin Edge 1000 (bagerst) sammenlignet med Garmin Forerunner 620 løbeur. Højden er ca. ens, men omfanget markant større.

Ikke overraskende selvfølgelig at en cykelcomputer er større end et løbeur beregnet til håndleddet. Garmin Edge 1000 nærmer sig imidlertid kraftigt størrelsen på en smartphone.

Størrelse Garmin Edge 1000

Garmin Edge 1000 (venstre) vs. Apple iPhone 5s (højre).

Skærmstørrelsen sammenlignet med min primære telefon – Apple iPhone 5s. De 3″ er stadig en smule mindre end telefonen, mens selve skærmopløsningen er milevidt derfra. Sidstnævnte er dog ikke så vigtigt.

Garmin Edge 1000 størrelse

Garmin Edge 1000 er ikke nogen lille cykelcomputer.

Hvad angår vægt er der også stadig forskelle. Garmin Edge 1000 kommer med en kampvægt over de hundrede – nærmere præcist 115 g. Det er dermed den tungeste i Garmins sortiment af cykelcomputere, men ikke den tungeste på markedet blandt konkurrenterne. Til sammenligning er løbeuret, Forerunner 620, beskedne 44 gram og altså i en anden liga – mens en typisk iPhone 5s ifølge Apple selv vejer meget sammenlignelige 112g.

Garmin Edge 1000 tykkelse.

Relativ smal tykkelse i forhold til cykelcomputere i al almindelighed.

Hvad angår tykkelsen er Garmin Edge 1000 kommet på skrump i forhold til tidligere i serien med sine 2 cm. Forgængeren Garmin Edge 810 var en halv cm tykkere, mens der stadig er et stykke vej før profilen er ligeså smal som en typisk smartphone. Såvel også hvis man ser bort fra selve monteringsgrebet i bunden.

Foruden den fysiske forøgelse, er der også blevet plads til en ny, stærkere lyssensor, der automatisk justerer kontrast og baggrundslyset på skærmen efter forholdene. Det betyder konkret, at skærmen lyses bedre op under stærk solskin eller slår baggrundlyset til, når man kører gennem en tunnel, mørkt skovområde eller lignende.

Automatisk lyssensor Garmin Edge 1000

Displayet lyset op under aftenkørsel, skovområder eller igennem tunneller. Fungerer rigtig fint.

Selve betjeningen og navigationen rundt i menuerne på Garmin Edge 1000 foregår via touchskærmen. De fysiske knapper – to på fronten samt ”tænd-og-sluk” øverst til venstre – anvendes alene til at starte, pause og slutte træningen samt til markering af omgange.

Det overordnede indtryk er, at det virker fint omend det som altid kræver lidt tilvænning, før man bliver 100 % fortrolig med systemet. Tidligere cykelcomputere fra Garmin (Edge 500/510, 800/810) anvendte resistive tek-nologi, mens Garmin Edge 1000 anvender capacitive teknologi.

Forskellen skal findes i den metodik, der mulig-gør fingertryk – og det er værd at nævne, at begge har deres fordele og ulemper. Generelt set er resistive en mere simpel teknik, der egner sig særlig godt til brug med handsker og i regnvejr, mens den nyere capacitive anvendt her er mere sammenlignelig med den, du kender fra din smartphone. Den er hurtigere til at reagere og mere sensitiv overfor tryk.

Grundlæggende opsætning

Garmin Edge 1000 er både besnærende simpel og samtidig vanvittig kompleks. Det kan lyde forvirrende, men er faktisk ment som et kæmpe kompliment. Lad mig uddybe hvad jeg mener.

Første gang du tænder enheden bliver du mødt af den velkendte lynopsætningsguide, der hurtigt leder dig igennem de primære valg som sprog, dato, klokkeslæt, metrisk angivelse eller ej med flere.

Opsætning Garmin Edge 1000

Opsætningen tager to minutter og er intuitiv. Dejligt!

Det tager 2 minutter højest – inkl. tiden hvor du lærer at betjene enheden med touchskærmen.

Opsætning fortsat Garmin Edge 1000

Et par simple valg skal foretages. Tids-, dato-, enhedsformat samt køn, alder, vægt og højde.

Er du typen, der herefter bare vil ud og kører en tur uden forudprogrammerede ruter, nøje opsætning og tilpasninger er det sådan set bare at tænde enheden, vente på satellitmodtagelsen og trykke “record“. Træn løs og stop uret igen, gem og du er færdig.

Det er på en lille sidenote min erfaring at modtagelsen af satellitforbindelsen sker rigtig hurtig. Årsagen hertil er formentlig todelt. ’Preloading af satellitter’ har eksisteret en rum tid og er indeholdt som funktion i flere af Garmins øvrige GPS produkter – herunder fx Forerunner 620. Funktionen er relativ simpel at forstå. Enheden beregner ud fra matematiske modeller hvor alle satellitter befinder sig i de næste syv dage. Denne forudberegning – preloading – anvender enheden så efterfølgende til hurtig at få forbindelse, da den nu ved, hvor alle satellitter burde befinde sig og dermed også hvor enheden bør lede efter signal. Det virker i praksis rigtig fint.

Funktionen opdateres hver gang Garmin Edge 1000 kobles til internettet – der kan foregå enten via USB, WiFi eller Bluetooth sammen med en smartphone. I praksis vil det sige hver gang, du synkroniserer enheden fx i forbindelse med upload af træning, firmwareopdatering eller henter nye segmenter/ruter.

Hele betjeningen og det at komme hurtig i gang med sin første træning er kærkommen enkelt, men gør også Garmin Edge 1000 til et lidt dyrt bekendtskab, hvis du kan nøjes med så simpel funktionalitet. Jeg vil derfor som udgangspunkt gå lidt hurtigt henover og springe visse af de helt simple funktioner over. Til en vejledende butikspris på 4.099 er det vel også rimeligt at antage, at køberne vil andet end blot ”press-and-go” funktionalitet?  😉

Garmin Edge 1000 start træning

Tænd for enheden. Tryk på “Kør” øverst på skærmen og du er klar til at træne.

Lad mig i stedet blot helt kort bekræfte, at alle standardfunktioner du vil forvente af en cykelcomputer er til stede – om det så er autopause, autolapfunktioner (som fx oprettelse af split for hver 5 eller 10km) eller mulighed for at sætte alarmer efter forskellige parametre undervejs.

Aktivitetsprofil og sensorer

En af nyhederne i Garmin Edge 1000 modsat tidligere 8xx-serien, er valget af aktivitetsprofiler over cykelprofiler. Hvad skal det så sige? Hidtil oprettede og valgte man en cykelprofil, hvori der var indkodet og parret forskellige sensorer. Det betød i praksis, at man eksempelvis havde oprettet en profil til hver sin cykel (fx en til BMXen, landevejsraceren og citybiken), som hver havde tilknyttet forskelligt udstyr. Med Garmin Edge 1000 er den praksis ændret en smule.

Cykelprofilerne er væk og erstattet i stedet af aktivitetsprofiler samt muligheden for at tilknytte ‘uendelige’ mange parringer.  Det vil i praksis sige, at du opretter en aktivitetsprofil og denne kan så derefter tilsluttes de sensorer, du ønsker. Du kan med andre ord sagtens parre flere sæt puls-, kadence-, hastigheds-, eller vectormålere.

Nedenfor vist skærmbillede for, hvordan man tilføjer nye sensorer.

Garmin Edge 1000 tilføj sensor

Der vælges en type af sensor, man ønsker at parre med enheden og placerer denne i nærheden. Garmin Edge 1000 vil herefter automatisk søge og parre den valgte type sensor. Det sker i løbet af 2-5 sekunder – og har ikke oplevet problemer på noget tidspunkt. Du kan efterfølgende se alle dine tilføjede sensorer på en lang liste, der med et lille ikonsymbol angiver typen af sensor – hjerte for pulssensor, speedometer for hastighedssensor og så videre.

Sensorer Garmin Edge 1000

Bemærk som nævnt at det er muligt at tilføje sensorer af hver type. Her har jeg fx synkroniseret hele tre pulsbælter. Hver enhed kan gives et unikt navn, så du nemt kan genkende dem på listen. Her har jeg fx navngivet én af mine pulsbælter FR610 – som var det der fulgte med mit gamle løbeur.

Omdøbe sensor på Garmin Edge 1000

Efter den indledende parring oprettes forbindelsen til de sensorer, man har medbragt ganske simpelt ved at klikke på navnet og herefter vælge “Aktiver“.  Er sensorerne aktiveret, findes de automatisk, når enheden tændes ved start.

Aktiver sensor på Garmin Edge 1000

Det fungerer rigtig fint og medvirker til hurtigst muligt at komme i gang med sin træning – uanset om man måtte have skiftet cykel eller ej.

Selve visningen – altså hvilke parametre, der skal være tilgængelige under træningen – styres altså ikke af de tilknyttede sensorer, men derimod af hvilken aktivitetsprofil, der er anvendt.

En aktivitetsprofil er begrebet for den kombination af skærmsider og datafelter man har tilknyttet. Som udgangspunkt er oprettet to, men man kan tilføje flere ligesom der kan ændres fuldstændig efter ønske i de eksisterende.

De fleste – mig selv inkl. – opretter og anvender aktivitetsprofiler efter træningens formål. Man kan eksempelvis oprette en aktivitetsprofil målrettet konkurrence, hvor der primært er tilknyttet skærmsider og datafelter omhandlende fx pulsbelastning, kadence, watt/effekt og hastighed. Ligeledes kan man have en aktivitetsprofil man anvender til intervaltræning, hvor visningen er fokuseret omkring tid/distance tilbage pr. trin i intervaltræningen. Det er naturligvis også muligt blot at køre med én aktivitetsprofil, der indeholder det maksimale antal skærmbilleder og datafelter, og man derfor har alting samlet.

Foruden at angive hvor mange skærmbilleder, der anvendes, definerer aktivitetsprofilerne også en række indstillinger som fx brug af autopause, autolap, hvilke type kort der anvendes m.fl. Hver aktivitetsprofil bliver farvekodet – uden det dog har andet end en visuel effekt. Nedenfor til venstre to aktivitetsprofiler – hhv. train og race – til højre er race profilen valgt symboliseret med den røde farve.

Hver skærmbillede er en datafane, der består af en række parametre. Der kan være maksimalt ti felter på hver skærmbillede, og du har i alt mulighed for fem skærme foruden en dedikeret til kort/navigation, kompas, elevationsvisning, opsummeringsside og den virtuelle partner. Nedenfor et par eksempler – fra venstre min hovedskærm med mest grundlæggende data, jeg oftest har brug for at vide. I midten kort- og navigationsskærmen, og sidst til højre højdeprofilen der løbende opdateres, hvis man kører uden forudprogrammeret rute – eller som her viser kommende elevation på ruten. De dedikerede skærme (navigation, højdeprofil, virtual partner) rummer plads til to datafelter, der kan vælges efter ønske.

Ruteprofil på Garmin Edge 1000

Jeg skal gerne indrømme, at det måske lyder en kende besværligt på skrift, men det er faktisk både ganske fleksibelt såvel som let at anvende.

Jeg opretter typisk en dataside til et specifikt formål, og tilpasser så med datafelter med relevant information. Det kunne være en “pulsside”, der viser min nuværende pulsbelastning, gennemsnitlig puls, min pulszone belastning (mellem 1-5) og kalorieforbrug. Eller som nedenfor til venstre en aktuel omgangsside, der uanset om automatisk lap er aktiveret eller ej viser information om indeværende omgang samt detaljerne for elevationen på ruten. Højreside min pulsside, der som navnet antyder, angiver informationer om min puls samt en fin lille tidsgraf. Hvem sagde netop overstået stigning?

 

Generelt kan datafelterne inddeles efter type – og indirekte derfor af hvilket udstyr/sensorer, du har koblet på.

  • Timerfunktioner: Ttid i alt, gns. laptider, sidste omgang m.fl
  • Distance: Samlet distance, sidste omgang, nuværende omgang m.fl.
  • Workouts: Resterende tid, kalorier eller gentagelser, hvis der er sat et target for disse, m.fl.
  • Hastighed: Nuværende hastighed, gennemsnitlig, på sidste omgang, på nuværende omgang, højeste hastighed m.fl.
  • Effektmåling: Nuværende, højeste, på omgangen m.fl.
  • Navigation: Distance til mål, til næste punkt på ruten, retning, tid til ankomst m.fl.
  • Pulsmåling: Nuværende puls, % HRR, % Max, gennemsnitlig puls, sidste omgang m.fl.
  • Elevation: Højde, stigning, total opkørsel, total nedkørsel m.fl.
  • Kalorier: Kalorieforbrug
  • Gear (Shimano Di2): Nuværende gear på for og bagaksel, batteristatus, m.fl.
  • Generelt: Batteriniveau, GPS nøjagtighed, signalstyrke, temperatur, klokkeslæt, solop/nedgang m.fl.

Mulighederne er næsten uendelige.

Navigationen mellem siderne foregår ganske simpelt ved at ‘swippe‘ til højre eller venstre på skærmen, hvorved næste/forrige side vises. Alternativt kan vælges automatisk rullefunktion, der som navnet angiver automatisk skifter mellem visningerne efter et par sekunder.

Kort- og navigationsfunktioner

Anvendelse af egentlig kort- og navigationsfunktion i kombination med en stor, letlæselig skærm er klart af et de stærkeste argumenter for Garmin Edge 1000 overfor dets øvrige konkurrenter. Flere øvrige cykelcomputere fra konkurrenterne – samt mindre modeller hos Garmin – gør brug af kortfunktionen til at vise lokationen. De er dog “dumme” i den forstand, at de ikke aner forskel på en vej, cykelsti, sø eller by. Det er med andre ord selve mapping-funktionalitet, det giver mulighed for decideret vejvisning med angivelser af sving forude som kendes fra de traditionelle navigations-GPSer til bilen.

Hvis du anvender kortet og har zoomet ud for overblikkets skyld, mens du kører, zoomer enheden selv ind efterhånden som du nærmer dig det næste sving. Når du er tæt på – typisk 150-200 meter – fra et sving skiftes visningen til decideret rutevejledning, og du får besked på enheden. Efter du har passeret svinget, zoomer enheden automatisk ud igen til den visning du før anvendte. Det er lige dele smart som det er velfungerende. Billederne nedenfor illustrerer princippet. Fra venstre: Indikation om kommende sving forude, billedet i midten er zoomet ind med vejledning, højre billede zoomet ud igen.

Nu vi taler om det, så kræver navigation naturligvis en destination. De kan indkodes efter grundlæggende to forskellige metodiker med hver deres fordele og ulemper. Enten direkte via enheden eller ved hjælp af tredjeparts software – mest oplagt Garmin Connects ruteplanlægningsværktøj, men også hos øvrige som fx Strava eller Endomondo.

Det hurtigste – og nemmeste til simple ruter – er naturligvis via enhedens egen brugerflade. Fra hovedmenuen vælges “Find“.

Du har nu via Garmin Edge 1000 mulighed for at planlægge din rute eller destination på en række forskellige måder. Søgeværktøjet (nederst på ovenstående billede) giver dig mulighed for at vælge en specifik adresse eller et interessepunkt (tankstation, turistpunkt, supermarked, restaurant m,fl.). Det er langt hen ad vejen sammenlignelig med almindelig GPS vejvisning fra bilen.

Lokationssøgning Garmin Edge 1000

Det fungerer som sådan udmærket, og guider dig direkte til slut-destinationen uden større dikkedarer. Det bør dog bemærkes, at det på længere ruter kan medføre, at man guides enten ud på lidt vel store veje eller det modsatte. Hvad der er defineret som egentlig cykelsti eller grus-sti er ikke altid lige indlysende, og man risikerer at møde veje, der ikke er specielt hensigtsmæssige, hvis man anvender racercykel. Det kan dog modvirkes ved at angive på enheden, at man kun ønsker kørsel via hoved/landeveje.

Der er på enheden også mulighed for en ’Ruteplanlægger’, der tilføjer en vis portion intelligens til ruten. Grundideen er uhyre simpel. Du tilføjer et par områder, du vil forbi på din vej samt rækkefølgen af disse, og enheden “bygger” så ruten imellem dem.  En smart funktion – særligt for turister i et nyt område, der ønsker at komme forbi specifikke steder – men vejen dertil er mindre betydningsfuld.

Endeligt er der muligheden for simpelt at angive, hvor langt du ønsker at cykle og enheden beregner så automatisk en ”ud-og-hjem” rute fra din nuværende placering på omtrentlig den distance.

Det tager dog af uforklarlige årsager en mindre evighed at anvende sidstnævnte funktion til at søge efter ruter. 5-10 minutter er ikke ualmindeligt.

Ønsker man at indkode længere ruter eller blot total kontrol over ruten, er det i stedet oplagt at vende blikket mod de mange online-tjenester. Her kan man indkode længere ruter foran en computer. Anvendes Garmin Connects online univers foregår dette ved at oprette en bane, hvor man klikker sig frem til en rute på et kort. Det giver muligheden for selv at bestemme præcis sin rute, og den deraf efterfølgende navigation. Total frihed er godt.

Ruteplanlægning er ren peg og klik.

Det giver samtidig mulighed for at se en højdeprofil (nederst på billedet), imens man plotter sig igennem sin valgte rute – ligesom man også kan slå visning af cykelstier til direkte (grønne veje), og derfor nøjere udvælge sig egnet ruter.

Endeligt er det muligt at slå segmenter til, blå områder på billedet ovenfor, så man kan sigte efter dem på ruten, hvis man ønsker. En lidt længere diskussion og gennemgang af segmenter kommer i efterfølgende afsnit.

Overførslen til enheden sker via to klik.

Når ruten er færdigkodet, klikker man “Send to Device” og vælger enheden, herefter overføres ruten via USB, WiFi eller Bluetooth. Ruten kan herefter findes på listen af alle indkodede ruter og anvendes på Garmin Edge 1000 med fuld navigation og højdeprofil.

Beregning af rute på Garmin Edge 1000

I min erfaring tager det en god portion tid at få beregnet ruten. Forvent ca. 1-3 minutter alt efter størrelsen og kompleksiteten af ruten. Det føles som en anelse længere end håbet, dog uden at være uacceptabelt.

Når først ruten er beregnet, er det blot at begynde ens træning. Enheden guider selv en til rutens startpunkt, hvis man ikke er der. Når man nærmer sig startpunktet, popper en lille besked op om man vil starte ruten. Ganske fiks.

Jeg har efterhånden kørt knap 1.000 km med Garmin Edge 1000 tilsluttet, hvoraf langt de fleste har været med navigation og rute slået til. Mit indtryk er, at enheden fungerer præcist, hurtigt og meget tæt på gnidningsfrit. Afviger man fra den indkodede rute foreslår enheden selv vejledning til at komme tilbage. Alternativt kan man bede enheden om ikke at genberegne ved afvigelser, hvis man kender området tilpas godt selv og ikke vil bippes efter, hvis man beslutter sig for en lille detour undervejs eller skære et hjørne hist og her.

Visningen af ruten og navigationen heraf fungerer i min erfaring problemfrit. Rutevejledningerne vises skarpt på den store skærm, og er nemme at forstå med tydelig instruktioner.

Jeg har kun ganske få gange oplevet udfordringer. Det har dog aldrig været mere kritisk end irritation over en langsom genberegning af ruten. Træningen afsluttes ved endnu et tryk på start, hvorefter en lille rød markering indikerer, at man har stoppet.

Herefter kan man enten slette eller gemme træningen. Vælges sidstnævnte popper et lille træningsreferat op med detaljer om ens bedrifter. Time to shine!

Workout Summary Garmin Edge 1000

Efter endt træning præsenteres en lille oversigt over ens bedrifter.

Eventuelle rekorder vil også blive vist. Desværre er der endnu en gang tale om lokale rekorder gemt på enheden. Det vil sige ingen integration og synkronisering med Garmin Connect – og dermed er alle bedrifter, man måtte have foretaget med anden enhed eller før erhvervelse af Garmin Edge 1000 ikke eksisterende. Det virker en anelse ugennemført.

Garmin Segmenter – og Strava Segmenter

[NB: Siden første draft version af anmeldelsen, har Garmin lanceret firmware v. 4.1 med integration til Strava! Det betyder også, at afsnittet er omskrevet og tilpasset onlinetjenesten Strava.com i stedet]

Foruden navigation og den større skærm, er anvendelsen af segmenter et af de koncepter, der som oftest nævnes, når Garmin vil retfærdiggøre merprisen for et produkt i denne prisklasse. Garmin introducerede tilbage i 2014 deres Garmin Segments på deres onlineplatform Garmin Connect. Ideen med segmenter er ligeså simpel, som den er genial. Segmenter er udvalgte små stykker af ruter, fx populære stigninger, nedkørsler eller måske en særlig besværlig område pga. underlaget. Hvert segment har sin egen identitet og liv – med specifik placering og toplister blandt alle, der har kørt på netop den strækning.

Strava segment leaderboards garmin edge 1000

Leaderboard over et givent segment – her vist på tjenesten Strava.com

Fidusen er, at disse segmenter downloades ned på enheden, så man kan dyste på dem undervejs. Det er også muligt at søge efter segmenter udenfor din rute, og sende dem til din enhed. Du kan nu konkurrere i real-tid på strækningen mod den førende, dine venner – eller såfremt du har kørt segmentet før din egen personlige bedste tid. Det øger konkurrenceelementet gevaldigt, og er et kærkomment ekstra tiltag.

Det er muligt fra hovedmenuen, at få listet og se information fra alle segmenter tilgængelige.

Garmin Edge 1000 viser automatisk – ligesom med kommende sving – en advarsel om et nært kommende segment. I min erfaring sker det, såfremt man bevæger sig indenfor 150-200 meter.

De segmenter man har overført til enheden, vises automatisk på kortet med deres start (grøn cirkel) og slut (rød firkant). Inden segmentet begynder kan man samtidig se sin bedste tid (PR: 1.40). Så snart man krydser startpunktet, får man et lille grønt “go” fra enheden, og kan følgende se ens relative position til enten den førende eller ens tidligere bedste tid.

Efter segmentet er gennemført præsenteres man konklusionen – har du fejlet miserabelt eller måske sat ny bedste tid 😉 ?

Denne gang blev det til en ny personlig rekord – 12 sekunder hurtigere end hidtil. Fedt!

Alt sammen pretty neat, ikke sandt? Men jeg kan allerede høre flere læsere undre sig over hvorfor al den snak og fokus på Strava integrationen, når nu Garmin Segments teknisk set er det samme?

Hvis jeg starter med det sidste spørgsmål først – hvorfor så overhovedet koncentrere sig om Strava, når Garmin Segments teknisk set er det samme? I praksis er der fortvivlende få segmenter at dyste på og endnu færre, der har kørt dem på Garmin Connect. Det mærkes desværre ret tydeligt, at Garmins segmenter er en efterligning af Strava. Bare år senere – og foruden en ganske dårlig kopi.

Den rigtige gode nyhed er derfor, at Garmin har set sandheden i øjnene og erkendt, at Strava er langt foran. If you can’t beat them, join them.

I forbindelse med lanceringen af deres nyeste produkt i serien – Garmin Edge 520 – varslede Garmin, at de ville tilføje Strava integrationer i en kommende firmware opdatering. Det er sket nu med version 4.1. Man kunne frygte at opdateringen kun galt nyeste barn i familien, men også Edge 510, Edge 810, and altså Edge 1000 har fået glæde af det. I praksis betyder det, at segmenter du har gjort til favoritter på Strava eller sat et mål for, nu vil overføres via Garmin Connect til enheden. Desuden skulle der også være et antal dynamiske, lokationsbestemte segmenter, der beregnes af Strava og som overføres til enheden ud fra interessante område i dit nærmiljø.

Jeg har nået at teste det få gange, og virker rigtig fint – men som dog i bemærkning forudsætter premium medlemskab hos Strava for at virke.

Træerne vokser dog stadigvæk ikke ind i himlen. Det er værd at huske på, at mens segmentet dystes live meter for meter, så er selve synkroniseringen stadig 100 % bagud i tid. Du kan således have kørt en fornem førsteplads hjem i overlegende stil, men miste den imens du sidder og får en velfortjent is, inden du får afsluttet turen, kommer hjem og får synkroniseret dine bedrifter. Ligeledes er der ikke tale om, at nye spændende segmenter automatisk dukker op på skærmen “on-the-fly“, mens du cykler derudaf. Alting skal planlægges før du starter af sted.

Med Bluetooth aktiveret på sin smartphone og dataforbindelse fra telefonen, virker det dog som en funktion, der alt andet lige godt kunne dukke op indenfor den nærmeste fremtid. Måske i en kommende firmwareopdatering.

Livetracking, smartphones og WiFi forbindelse

Garmin Edge 1000 bygger i vid udstrækning videre på den tendens om stadig at være mere tilgængelig, der er set fra tidligere enheder som Garmin Edge 810, løbeserien 225/620/920, triatlonurene samt fitness/smartwatches. Med en korrekt opsat parring af telefonen kan du på skærmen se indgående opkald samt sms-beskeder, starte en live-tracking som dine venner kan følge, sende og modtage ruter direkte fra telefonen til enheden.

Det kræver, at den ønskede (smarte)telefon parres med enheden – en øvelse der ligesom tilføjelsen af sensorer kun gøres én gang hvorefter det blot aktiveres efter ønske. Opsætningen er også ganske simpel. Først hentes den officielle Garmin Connect app (både iOS og Android). Bluetooth aktiveres på såvel Garmin Edge som smartphone og vejledningen på skærmen følges.

Bluetooth synkronisering af Garmin Edge 1000

Synkronisering af Garmin Edge 1000 over Bluetooth.

Først tilføjes og synkroniseres den klassiske Bluetooth integration – her med det mundrette navn ”BT_Edge 1000” – der muliggør deling og overførsel af ruter.

Synkronisering bluetooth Garmin Edge 1000

Synkronisering over Bluetooth fortsat.

Der trykkes “Tillad“. En besked popper op med succesful parring.

Bluetooth Smart synkronisering med Garmin Edge 1000

Synkronisering over Bluetooth fortsat – nu klar til Bluetooth Smart.

Herefter tilføjes den smarte del af Bluetooth, meget belejligt kaldet “Bluetooth Smart“, der muliggør live sms/opkalds notifikation.

Synkronisering Bluetooth Smart til Garmin Edge 1000

Synkronisering over Bluetooth fortsat – alt klart.

Enheden kendes nu og kan bruges med de smarte funktioner.

Hvis vi starter med understøttelsen af sms og telefon, er det en virkelig god ide, der dog mangler lidt finesse. Langt de fleste af os har telefonen med på lange ture – af sikkerhedshensyn eller blot pga. musik – men sætter den ofte på lydløs. Med Bluetooth aktiveret kan man læse sms’er direkte på skærmen, ligesom man se, hvem der måtte ringe undervejs. Det er ikke muligt hverken at besvare beskeder (godt det samme, det virker alt for farligt) eller opkald. Det sidste er desværre lidt problematisk, jeg havde værdsat muligheden for med et tryk på knappen at acceptere et opkald.

  

Når beskeder tikker ind varsles man på skærmen, hvorefter det er muligt at læse denne.

Synkronisering med Bluetooth giver også mulighed for automatisk at overføre ens træningspas, umiddelbart efter træningen er gemt. Det fungerer upåklageligt. Det er værd at bemærke, at der er tale om den nyere, smarte version 4 af Bluetooth – også tit omtalt som Bluetooth Smart. I praksis betyder det, at mens det for nuværende ikke er muligt at parre andet end ANT+ kompatible sensorer, er dette i det mindste teknologisk understøttet i enheden, såfremt Garmin igennem en firmwareopdatering måtte åbne op. Om dette er et realistisk scenarie med tanke på Garmins interesse i ANT+ standarden, er nok mere tvivlsomt.

Måske mere interessant har Garmin Edge 1000 indbygget WiFi. Det betyder i praksis, at du kan tilkoble enheden dit hjemmenetværk – og derved automatisk overføre træningsture, sende nye ruter af sted eller opdatere firmware direkte fra computeren udenom usb kabler eller anvendelse af Bluetooth over smartphone. Smart.

En anden spændende funktion er muligheden for LiveTracking. Det har eksisteret en rum tid, og muliggør, at man kan dele sin træning med venner, kollegaer eller træningskammerater mens den foregår. Jeg har haft det prøvet to gange. Første gang er længe siden og tilbagemeldingen var, at systemet virkede noget ustabilt sådan at forstå, at jeg i længere perioder ikke bevægede mig for så pludselig at have kørt flere kilometer.

Anden gang – måneder og en del firmwareopdateringer siden – var oplevelsen markant bedre og mere flydende. Der florerer dog stadig en del historier rundt omkring på nettet med brugeres frustrationer med denne funktion.

I min – omend meget sparsomme erfaring – lader det dog til, at Garmin efterhånden har fået styr på funktionen.

Garmin Connect – Online univers

Garmin Connect er som før nævnt det online brugerunivers, der er tilknyttet alle Garmins produkter. Det er her, du kan se mere fyldige detaljer og rigtig nærstuderer dine træninger, oprette ruter og intervaltræninger, finde segmenter, lægge træningsplaner m.fl. – hvad enten det er løb, cykling, svømning eller øvrige motionsformer.

Det fungerer ens uanset hvilken type enhed, du anvender. Jeg vil derfor ikke bruge meget krudt på at forklare om mulighederne. Se eventuelt en nærmere gennemgang i en af mine andre anmeldelser – fx Garmin Forerunner 620.

Dashboards med widgets Garmin Connect

Startsiden viser et widget-inspireret dashboards, der kan justeres efter eget ønske.

Et tryk på en træningsaktivitet åbner op for al den indsamlede data, der også er visualiseret med grafer.

Visning af data fra Garmin Edge 1000 på Garmin Connect platformen.

Samling over elevation, hastighed, pulsmåling, kadence og temperatur fra enheden undervejs.

Generelt fungerer det egentlig ganske udmærket, men udfordringen er den samme som altid. Et godt brugerunivers har mange brugere…. og aktive brugere. Og her fejler Garmin Connect desværre kolossalt. Jeg kender mange, der har og anvender Garmins produkter, rigtige mange endda – men ingen der anvender Connect som deres foretrukne platform.

Heldigvis har Garmin accepteret den situation, og tilbyder eksport af ens træningspas til diverse gængse formater (.tcx, .gpx, .fit), således de let kan overføres til fx Endomondo, Strava, Runkeeper eller hvad man måtte anvende.

Eksport fra Garmin Connect fungerer rigtig fint.

Foruden den manuelle eksport af træningspas er det værd at bemærke at flere tjenester faktisk har mulighed for, at man ‘forbinder’ dem én aktivitet automatisk uploades hos den anden. Det hjælper gevaldigt på proceduren, der godt kan være lidt gammeldags med at eksportere en fil ned lokalt på computeren for at uploade den på en eller flere andre tjenester bagefter.

Det gælder fx integrationen mellem Endomondo og Garmin Connect, ligesom også Strava og Garmin Connect kan finde ud at snakke sammen og dele aktiviteter. Det betyder i praksis, at ligeså snart jeg har afsluttet mit træningspas, synkroniserer Garmin Edge 1000 turen over Bluetooth med telefonen eller via WiFi til Garmin Connect. Integrationerne mellem tjenester gør så, at min træning herefter automatisk overføres til både Endomondo og Strava.

Ret cool faktisk. 😉

Foruden selve online universet er der vanen tro stadig software, der kan installeres på selve computeren og anvendes til synkronisering via det medfølgende USB kabel. Der er her tale om Garmin Express, der siden de første versioner har fået en (tiltrængt) grafisk overhaling og i høj grad samtidig er blevet simplificeret.

Garmin Express software til pc

Brugerfladen i Garmin Express softwaren er ganske enkel og intuitiv.

Det fungerer ved, at man tilslutter enheden computeren hvorefter Garmin Express automatisk åbner og genkender enheden, der er tilsluttet. Denne skal selvfølgelig først synkroniseres første gang – som altid.

Ved tilslutning søges der efter nye opdateringer. Det værende såvel både firmwareopdateringer, nye ruter man har oprettet og bedt om overført eller segmenter.

Overførsel af segmenter Garmin Edge 1000

Der søges automatisk efter opdateringer som firmware, segmenter eller baner ved tilslutning. Her en række nye segmenter.

Øvrige funktioner – Shimano Di2, Edge Remote, Power Meter og indendørscykling

Foruden de heri anmeldelsen nævnte funktioner, har Garmin Edge 1000 også en lang række ekstra muligheder i ærmet, såfremt man har det rette udstyr. Det gælder bl.a. registrering og visning af gearning undervejs på Shimano Di2 systemer, anvendelsen af lille fjernbetjening til styringen af enheden under træningen, udnyttelse og registrering af powermeter samt muligheden for indendørscykling.

Det er blandt de mere avancerede, og kræver alle ekstra udstyr/sensorer for at virke, som jeg desværre ikke har haft til rådighed ved anmeldelsen. Jeg har været lidt på skattejagt på nettet for at finde andres erfaringer, og mit umiddelbare indtryk er, at alle virker tilfredsstillende.

Jeg vil dog undlade at kommentere yderligere, da det ikke er noget, jeg har egentlige erfaringer med selv.

Konklusion

Så hvad siger dommen over det nye Garmin Edge 1000? Cykelcomputernes måske ukronede konge.

Positive elementer, og yay-følelser:

  • Glimrende, læslæselig og hurtig rutevejledning.
  • Ekstra stort, tydeligt display med højere opløsning.
  • Tilføjelsen af ruteplanlægning fungerer fint.
  • Brug af aktivitetsprofiler, sensorparringen og opsætningen heraf fungerer ligedele hurtigt som nemt.
  • Tæt på uendelige datafelter tilgængelig.
  • Segmenter virker upåklageligt, når de først er på enheden.
  • Anvendelse af preloading samt både almindelig GPS samt GLONASS giver en hurtig og præcis positionering.
  • Tilføjelsen af Bluetooth 4.0 giver potentielle nye muligheder for parring af sensorer udover ANT+ standarden.
  • WiFi er en lækker tilføjelse, der dog har en lidt begrænset egentlig ekstra merværdi.

Negative elementer, og nay-følelser:

  • Prisen! 3.000 for den helt trimmede version er virkelig mange penge. Forvent knap 4.000 for en bundlet version med det mest nødvendige udstyr (pulsmåling, kadence- og hastighedssensor samt diverse monteringsbeslag)
  • Garmin Segmenter er lidt en joke ift. Strava segmenter. [Update: Tilføjelsen af Strava segmenter/integration i firmware 4.1 fjerner kritikken.]
  • Batterilevetiden er acceptabel, men ikke prangende.
  • Jokeren Garmin Edge 520. Læs begrundelse nedenfor.

Tillad mig at uddybe og nuancere ovenstående liste en smule. Garmin Edge 1000 er på mange måder en rigtig god cykelcomputer. Den lynhurtige låsning af lokation, store letlæselige skærm, fremragende navigationsfunktionalitet og generelt høje anvendelige gør den til en oplagt partner på landevejene.

Skærmstørrelsen vil måske skræmme nogle – mens det vil virke unødvendigt for andre. Personligt kan jeg godt lide de fordele, det unægtelig giver. Altid står mere tydeligt og specielt til navigationen er det et stærkt kort at give frem. De mange muligheder for at tilpasse skærmvisningen til ens ønsker sammen med en simpel, og velfungerende parring/styring af sensorer bidrager også med klapsavner i Garmins retning.

Tilføjelsen af ruteplanlægningen er både simpelt og smart. Bluetooth 4.0 åbner for muligheder for at kunne parre med ikke ANT+ kompartibelt udstyr, om det reelt sker vil tiden vise. WiFi er lækkert at have i – men mest som gadgetfaktor. I praksis fungerer bluetooth overførsler ligeså godt.

Træerne vokser ikke ind i himlen, og der er et par problemer med Garmin Edge 1000. Faktisk et par stykker – og dertil er der siden lanceringen kommet en potentiel rigtig kritisk.

Prisen er skræmmende høj – selvom den siden lanceringen er faldet en del. Der skal en del overtalelse til, før man får overbevist sig selv om, at de trods ekstra begrænset fordele er merprisen værd. Den manglende integration med Strava og dets segmenter er også lidt af en show-stopper. Det bliver fikses med en firmware opdatering, er vi blevet lovet … men kom nu, Garmin. Med alle sensorer, kombineret GPS og GLONASS navigation samt bluetooth aktiveret sluges der en del strøm. Forvent 5-6 timer, det er ikke direkte uacceptabelt, men heller ikke prangende og til de virkelige episke, lange ture kan det være nødvendigt at slukke for noget af alt liret. Begrænser man sig en smule, kan man hive knap 10 timer ud af batteriet. Slås alt det smarte fra og skrues ned for lysstyrken, vil jeg tro de oplyste 15 timer er nogenlunde realistiske.

Men… Det største problem er i virkeligheden ikke det ovenstående, men offentliggørelsen af et nyt produkt i serien siden lanceringen af denne model. Det nye vidunder hedder Garmin Edge 520 og kommer til efteråret. Det er af flere medier og anerkendte gadgetnørder blevet udråbt som den største lancering af nye funktioner nogensinde set, og er på papiret lidt af en dræber. Samme funktioner som Edge 1000 plus flere til. Og prisen? En god del under Garmin Edge 1000 allerede ved lanceringen.

Så hvad er den endelig dom? Jaaah… Det kræver en del is i maven ikke at skele til lanceringen af Garmin Edge 520. Nye funktioner og en virkelig stærk pris. Hvis du synes Garmin Edge 1000 er foruroligende stor, og jagter en mindre enhed, så er valget næsten indlysende. For os andre der egentlig sætter pris på den store skærm… Jah, det er et lidt mere broget svar. Besvares skærmen er mindre, og du må leve med en ren kortfunktion og altså ingen mapping funktionalitet. Men forudsat der ikke er børnesygdomme eller andet i vejen – er en egentlig anbefaling af Garmin Edge 1000 et touch call specielt den høje pris taget i betragtning. Har du derimod lommen fuld af guld… 😉

STORT TAK TIL PULSURE.DK FOR UDLÅN.

SAMLET BEDØMMELSE

10 Funktionalitet

8 Design

9 Brugervenlighed

9 Kvalitet

7 Pris

Highend cykelcomputer fra Garmin med utallige funktioner der dog kommer med en høj prissætning.

25 Comments

  • Kim Munch siger:

    Hej Lasse.
    Super god gennemgang, den bedste jeg har læst om Garmin 1000.
    Den har overbevist mig om at det er den cykel computer jeg skal kaste penge efter 🙂
    Jeg har en Giant cykel hvor der er en kardance måler på, den er fast monteret fra fabrikken, tror du det er nødvendig at købe den store version, eller kan jeg nøjes med kun at købe den uden extra tilbehør, ved ikke om den kan parre med den version der sidder på cyklen ?
    Hvad er din vurdering.
    Hilsen Kim Munch

    • Hej Kim,

      Tak for de pæne ord. Det glæder mig at du kan bruge anmeldelsen – jeg er selv ret glad for min. Den er ikke perfekt, men den gør rigtig meget godt. Den store skærm og ruteplanlægning hjemmefra samt alle de træningsfunktioner man stort set kan forestille sig tæller klart på plussiden. Strava segmenter er sjovt, men koster selvfølgelig lidt kroner.

      Om du kan nøjes med den ubundlede version, kommer lidt an på, hvad for “slags” kadence måler Giant smækker på deres cykler. Det handler om standarden for overførslen af signalet. Der findes basalt set to “skoler”: ANT+ samt BLE (Bluetooth Low Energy). Garmin har en ikke-uvæsentlig interesse i ANT+ standarden, som deres enheder (løb, cykling etc) som oftest er låst til. Det vil sige, at pulsmåling, kadencedata, watt etc kun kan “opfanges” af enheden, såfremt det overføres via den standard. Mange andre konkurrenter sværger til den mere fælles Bluetooth standard. Derfor er min anbefaling – hvis man køber nyt udstyr uanset typen – at få fat i sensorer, der sender via både ANT+ og Bluetooth.

      Måske du faktisk er heldig, at det der installeret på din cykel faktisk er ANT+. Noget kunne tyde på det jf. https://www.giant-bicycles.com/en-gb/news/article/giant.guide.computers.sensors.and.training.apps/16414/

      Det vil jeg dog helst ikke stå på mål for – så tag og kontakt Giant/din forhandler.

      Hvis du kan dy dig, er det ikke utænkeligt at Edge 1000 ryger på tilbud til januarudsalget, så måske du kan spare lidt penge?

      Med Venlig Hilsen
      Lasse Vad Pedersen

  • Kim Munch siger:

    Tak for det hurtige svar, fandt lige Brugsanvisningen til kadancemåleren, der står at den er kompatibel med alle ANT+ 2,4GHz digital transmissionsssencorer ? lyder fint 🙂 så burde den kunne finde den ikke.

    Det her står der i deres salgs side.

    leveres med indbygget ANT+ speed og kadence sensor som er kompatible med mange cykelcomputere og smartphones.

    • Hej Kim,

      Du har vist heldet med dig – det er hvert fald ANT+ på 2,4Ghz båndet Garmin anvender. Det burde med andre ord virke. Jeg ville nok derfor nøjes med den ubundlede version, hvis jeg var dig – og evt. supplere med en pulssensor/bælte ved siden af, hvis du ikke allerede har det.

  • Kim Munch siger:

    Ja det tror jeg også, jeg har en plan?
    D 1 april bliver jeg 50 år, så det er den gave jeg ønsker mig af konen, og jeg ved hun ikke vil skuffe mig 👍

  • Kim Munch siger:

    Mange tak, jeg har efterhånden læst alle dine indlæg med stor fornøjelse.
    Jeg både løber og cykler lige som dig så det er spænderne at følge hvordan andre oplever det at løbe og cykle.
    PS fik selv sat 5000 km ind på kontoen for 2015, det er mit mål at slå det i 2016 så det er godt at have et sted hvor man kan blive inspireret.

    • Takker – og stærk 2015 sæson. Jeg nåede cirka det halve, men fik også min første oprindelig cykel stjålet undervejs. Denne sæson håber jeg bestemt på at få sat en masse flere kilometer i benene. Må indrømme, at jeg bliver større og større cykelfan til fordel for de evindelige skader jeg får med løb.

  • Lars Olsen siger:

    Hej Lasse. Tak for en super anmeldelse af Garmin 1000 – er ny bruger og har haft meget glæde af din anmeldelse. Jeg savner kun lidt mere om Di2 funktionen. Jeg har købt mig en D-Fly som kan overføre oplysningerne om gearvalg til Garmin, men har problemer med at få dem parret korrekt. Har opdateret firmware, men uden held. Har du fået noget erfaring med dette område som måske kan løse min udfordring.

  • Hej Lars,

    Tak for de pæne ord med på vejen. Det er altid rart at høre.
    Tillykke med indkøbet af D-Fly. Det ville jeg gerne have haft testet selv, men som jeg kort skriver, har jeg desværre ikke DI2 geargruppe på min egen racer.

    Jeg går ud fra du selvfølgelig har både D-Fly samt kabel?
    Min hjælp derudover er nok derfor også sparsom pga. manglende fysisk erfaring med produktet, men efter hvad jeg har opsnappet kan der være et af følgende galt:

    Gammel firmware på Garmin Edge 1000 –> Det har du så fikset kan jeg forstå.
    Gammel Shimano DI2 firmware. Selve geargruppen DI2 kan også kræve en firmware opdatering for at fungere med D-Fly.

    Det afhænger lidt af, hvordan din gruppe er købt om den er opdateret eller ej. Shimano har udgivet en update januar 2014, der understøtter D-Fly – så måske det er derfor. Det kunne dog desværre tyde på det er tilfældet, siden du ikke bare kan søge og finde enheden på Edge 1000.

    Tag et kig på: http://e-tubeproject.shimano.com/ og find din gruppe.

    Flere anbefaler at man kontakter sin forhandler. Er lidt uklar på om det noget man selv kan fikse eller ej. Dertil rækker min viden.

    Held og lykke – vend gerne tilbage og skriv en update med resultatet, så andre evt. kan få glæde af hjælpen. 🙂

  • Kim Munch siger:

    Hej Lasse. Jeg fik Garmin Edge 1000 Bundle i fødselsdagsgave, må sige selv om jeg havde læst din test, er jeg blevet positiv overrasket over hvor god den er, jeg bruger meget funktionen tur retur, så nu kommer vi ud på ture vi ikke har været før.
    PS den virker med den kadence måler der sidder på min Giant Fastroad SLR 1, så jeg har en extra når jeg næste sæson sætter penge i en ny cykel 👍

    • Hej Kim,

      Tillykke med “dyret”. Den har med tiden og nye firmwareopdateringer fået fjernet mange af de første børnesygdomme – samt tilføjet flere funktioner. Mit indtryk er klart, at det er bedste produkt på markedet hvis man kan lide den store størrelse på godt og ondt.

      Godt at høre du er glad for den, men det ville også have overrasket mig meget hvis det ikke var tilfældet. Og fedt det virker med den indbygget sensor.

      God fornøjelse på vejene.

      /Lasse

  • Kim Munch siger:

    Hej Lasse, jeg har brug for din hjælp.
    I går skulle vi køre i et total fremmed område, så jeg gik ind på Garmin connect og planlage en rute på ca 60 km, fik den overført som man nu gør.
    Da vi tager afsted trykker jeg (kør) men opdager efterhånden at jeg ingen meldinger for om hvornår jeg skal dreje, normalt springer den fra min oversigt skærm til kortet hvor man bliver advaret om sving ca 160 meter inden.
    Men som sagt denne gang viste den kun kortet uden information, når vi så suser forbi, hvor vi skulle have drejet, genberegner den heller ikke ruten og leder os tilbage, nej vi måtte pænt vende om.
    Det skal siges det er første gang jeg har lagt en rute ind, ellers har jeg brugt funktionen rute tur retur som bare virker 100 %
    Ved ikke om du kan forstå sammenhængen i mit spørgsmål, men håber du kan hjælpe

    • Hej Kim,

      Det har jeg aldrig haft problemer med. Det lyder dog som om, der er noget i din opsætning der ikke er korrekt sat op. Jeg har derfor to bud.

      Har du tjekket, at den rute du har overført til enheden faktisk også fremgår af hovedsiden under “Courses?”. Du skal vælge baner derfra. Det er lidt uklart ud fra dit spørgsmål om du er derinde, og vælge den rute du har overført. Enheden går derefter igang med at beregne navigationen. Det tager fra nogle sekunder til et minut eller to alt efter længden og rutens kompleksitet.

      Ellers så sikr dig, at indstillinger er sat korrekt op. Dvs. under “indstillinger” – Activity profiles, vælg den du anvender, navigation, map: Sørg for, at “Guide text” er sat til enten “Always” eller “When Navigating”.

      Gå et takt tilbage i menuen. Vælg “Routing”. Er Recalculation sat til “off”? I så fald vil enheden ikke genberegne ruten, hvis du kører forkert. Jeg har den sat “off”, da jeg hellere vil have et bip om, at jeg er “off course” og selv finde tilbage. Fx hvis en vej er spærret, så orker jeg ikke at høre på enheden forsøge at guide mig rundt. Men det er selvfølgelig en smagssag.

      Endeligt. Fra hovedmenuen tryk Courses. Du får vist en liste over alle de ruter, du har overført. Nede i højre hjørne er der tre små vandrette streger. Tryk der. Det bringer særlige indstillinger op, enheden anvender når den kører efter en rute. Sikre dig at “Turn Guidance” er tændt. Vælg evt. om du vil have advarsler, hvis du ikke følger ruten ved at sætte/fjerne hak i “Off course warnings”.

      Det burde hjælpe 🙂

  • Kim Munch siger:

    Tak for hjælpen, Jeg tror det lå i baneindstilling, der havde jeg af en eller anden grund slået svingvejledning fra, så det er hermed gjort 🙂 håber det hjælper, men er stadig i tvivl om, hvorfor den ikke automatisk springer frem og tilbage mellem kort og min hovedside med fart puls osv.
    Skal ud og cykle i morgen så der tester jeg lige om det virker, men foreløbig tak

    • Det lyder meget sandsynligt. Den burde springe frem til kortet, når du er indenfor de der 150-200 meter, hvis turn-by-turn navigation er sat til. Så mon ikke det er kommet til at virke efter ændringen 🙂

      God tur i morgen.

  • Kim Munch siger:

    Tak for hjælpen, så er den tilbage på sporet 🙂

  • Kim Munch siger:

    Hej Igen Lasse 🙂
    Kan det lade sig gøre at installere en bip lyd ved navigation, så man ikke bare suser forbi den vej man burde være kørt ned af (fik lige et par extra km i går på den konto)
    Kan se der er alarmer for meget andet men ikke det ?

  • Dorte Thomsen siger:

    Hvordan får jeg den til at holde strøm til en hel dag🙏🏻

    • Hej Dorte,

      Edge 1000 kan være lidt af en strømsluger. Officielt er batterilevetiden op til 15 timer. Det kræver en mindre ingeniør at trække så meget tid ud af den, men jeg kan dog give de råd/tricks og optimeringer, jeg selv anvender. Generelt set er der tre rigtig strømslugere: Lysstyrken, kortfunktionen/virtual partner og øvrige indstillinger.

      Den store skærm er åbenlyst et af problemerne. Jo større et skærmareal, der skal lyses op, jo mere strøm skal der bruges. Tilsvarende med jo mere lys du vil have. Som udgangspunkt justerer skærmen selv lysstyrken. Du kan slå det fra og manuelt tvinge den ned på lavere niveau. Jeg kører selv med laveste lysstyrke – og kan faktisk sagtens se, hvad jeg skal. Her er rigtig meget at vinde!

      Bruger du navigationsfunktionen trækkes meget strøm. Det er en kompliceret sag at beregne rute og vise nagivation for enheden, så dens computer arbejder på højtryk. Det kræver regnekræft og dermed strøm. Værst er det, når selve kortet vises. Så hvis du kører efter en planlagt rute, så “stil” dig på andre sider end kortet i alt den tid du kan undvære kortet. Brug med andre ord kun kort-siden, når det er nødvendigt og du er i tvivl. Det hjælperogså mærkbart!

      Virtual partner er på en sidebemærkning også oftest beskyldt for at være en strømsluger. Kan ikke helt forklare/forstå hvorfor, men har læst mange sige, det hjælper at slå den fra. Jeg pacer mig selv med puls og gennemsnitsfart, så savner den egentlig heller ikke.

      Endeligt er der valget af ekstra sensorer/indstillinger, der gør en forskel. Generelt kan man sige, at jo flere dimser/sensorer, du har slået til – jo mere strøm bruges der. Jeg kører dog altid med både kadence-, speed- og pulssensor. Merforbruget er nu nok også begrænset.
      Har du tilsluttet Edge til din smartphone via Bluetooth dræner batteriet rimelig hurtigt. Specielt hvis du anvender smartfunktionerne (altså at du kan se sms’er og opkald på telefonen). Livetracking har jeg ikke anvendt, men forestiller mig også at det er en strømsluger – da du her tvinger Edge 1000 til at sende data til telefonen hele tiden.

      Satelitesøgningen kan stå til enten at bruge kun GPS eller både GPS+GLONASS. Sidstnævnte giver bedre præcision af målingen, men tager ca. 10 % ekstra størm. Kører du på åbne landeveje med frit udsyn til himlen, kan du sagtens nøjes med GPS-only. I bymiljøer eller tætte skove er det godt at give GPS-systemet lidt ekstra hjælp i form af GLONASS.

      Endeligt er der muligheden for at vælge hvor hyppigt data skal gemmes. Enten gemmes data “Smart” eller “hvert sekund”. Hvis du gemmer data hvert sekund forøger du præcisionen at træningen. Dvs., at det data du får ud er bedre, fordi såvel satelitpositioner, evt. puls, wattmåling, kadence (og hvad du ellers måtte have af sensorer) registreres hvert sekund og gemmes hvert sekund.
      Anvender du “Smart” snyder enheden en smule, og forsøger at gætte på hvornår data kan undlades. Oftest gemmes data måske kun hvert 5-7 sekund. Kører du lige ud, er det lige gyldigt da du stadig har målingen a og b og dermed kan regne distance, fart osv. ud ret præcist. Hvis du derimod drejer, kan elektronikken gætte forkert og vise, at du har drejet før/efter svinget eller mere eller mindre skarpt end fakta. Det er måske lidt kryptisk at forklare, men håber du forstår.

      Uanset: Data hvert sekund koster lidt på batteriet, men giver også bedre resultater. Jeg foretrækker at mit data er så detaljeret/hyppigt som muligt. Men vi er ikke alle ens.

      Det var alt sammen en længere smøre. Alt efter hvor meget ekstra juice du har brug for, kan du til/fravælge noget af det ovenstående. Bruger du alle trickene/indstillinger burde du nærme dig 15 timer.

      Har du kun brug for måske 6-8 timer, så ville jeg uden tvivl gå efter lysstyrke på lavere niveau og undgå at stå på kortsiden mere end højest nødvendigt. Med Virtual Partner slået fra.

      Måske det burde skrives som et helt blogindlæg en dag, du er næppe ene om problemstillingen….

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *