Cykelprojekt 30km på en time nærmer sig!

Tilbage i juli meldte jeg, at jeg efter DHL stafetten ville begynde at satse på mit lille cykelprojekt 30/60 – nemlig at cykle 30km på 60 minutter. Ligesom der er noget særligt ved første gang at løbe de 5km under 25 minutter, eller de 10 under 50 minutter for hvad angår løb, er der også noget magisk ved første gang at holde 30km/t som snit på cyklen.

Jeg satser benhårdt på netop at nå dette mål, og i onsdags lavede jeg så en ny cykel-formtest – dels for at se, hvor langt jeg er fra målet og dels for at se, hvor langt jeg er kommet med konditionen siden begyndelse. Begge dele tegner rigtig lyst. Midt i Juli tilbagelagde jeg præcist 26,4 km på en time i mit første rigtige forsøg på at cykle mig selv helt ud. Jeg var badet i sved, og helt øm i benene. Men også tilfreds dengang. Siden da er der kommet knap 300km mere i benene plus en masse ekstra erfaring på racercykelen. Og det kan bestemt mærkes.

Onsdagens cykelformtest var på forhånd sat til 40km – med lidt opvarmning og nedcykling hhv. ud og ind af Aarhus bymidte. Selve forsøget skulle med andre ord stå uden alt for mange afbrydelser i diverse lyskryds. Dels for ikke at bryde rytmen ved mange stop, men naturligvis også for ikke at give alt for mange pauser, der kunne vende til min fordel. Hvordan gik det så?

Helt fantastisk! 29,4 km som bedste distance på en time! Og altså sølle 0,6km/t fra målet. Det lyder ikke af meget, men er selvfølgelig stadig en del, når det ses over en hel time og man i forvejen er kørt helt ud. Jeg sled i det, kørte mig selv på grænsen og måtte flere gange virkelig kæmpe for at holde kadencen oppe. Men for pokker det også var fedt!

Jeg tog en let lille rolig tur igen i går på 50km, og kan godt mærke at benene i dag er godt trætte. Men fremgangen er synlig og de magiske 30km/t er indenfor rækkevidde. Næste uge fortsætter fokus med at få flere km i benene, hvilket betyder, at mit løb er droslet lidt ned ligesom det har været i denne uge. Fremadrettet er tanken, at ugen skal indeholde fire træninger – svømning, cykling og løb. Gerne mindst en af hver per uge, og med den sidste til variation og frit valg efter humor, lyst og generelt vind og vejrforhold.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *