Løbsrapport fra Cyklo Aarhus City cykelmarathon 2016

Impulsivt fik jeg i lørdags tilmeldt mig Aarhus City cykelmarathon 2016 med kun en dags varsel. Egentlig var det ikke slet ikke meningen, at jeg ville have cyklet specielt meget den weekend. For fredagen dagen før tilmeldingen, havde jeg allerede været ude og trille en længere solotur i det gode solskinsvejr.

Benene var overraskende dårlige i fredags, hvor jeg på trods af et temmelig moderat rutevalg døjede en del med træthed. Valget om at tilmelde mig Aarhus City cykelmarathon var derfor både impulsivt og med en vis skepsis. Omvendt hvornår får man ellers mulighed for at race lidt på afspærret veje igennem Aarhus centrum?

Som sagt så gjort.

Jeg tænkte, at jeg kunne bruge løbet som en oplevelse og da ruten kun var på beskedne 80 km, ville det nu nok gå alligevel.

Aarhus City cykelmarathon – En del af CYKLO cykelfestival

Hvorfor havde jeg så ikke hørt om løbet? Det er egentlig et godt spørgsmål. For Aarhus City cykelmarathon løbet er faktisk en del af et endnu større arrangement. Sågar en hel cykelfestival afholdt af CYKLO og som for første gang lagde vejen forbi Aarhus.

Måske netop på grund af den megen omtale af festivallen – de mange andre events, boder, og folkefest, var det gået min næse forbi, at der også var et ganske spændende landevejsløb tilknyttet. Aarhus City cykelmarathon er på papiret et ganske attraktivt løb på 84 km, hvor der er plads til alle med fokus på oplevelsen. Løbet er ikke længere end de fleste motionister kan deltage, ligesom ruten byder på en god kombination af skov, bakker, strand, øde landeveje og oplevelsen af at køre igennem afspærret bymidte. Krydres det med tre depoter, bakkespurter, hotspots med musik, mange officials, politihjemmeværn og racemarshalls, der følger større felter på motorcykel, og sørger for, at sikkerheden er i top, er et succesfuldt løb næsten selvskrevet.

Det burde kunne tiltale de fleste. Vejret vidste sig fra sin bedre side – så der var lagt op til et rigtig flot løb.

Med officiel start 10.30 kom jeg for en gang skyld i anstændig tid før. Det vil sige ikke alt for god til, hvor jeg går rundt og tripper utålmodigt. 9.40 stod jeg foran Musikhuset og afhentede startnummer samt fik den nærmest obligatoriske energi/proteindrik udleveret.

Startnummer på ryggen og energi i lommen. Klar til race.

Der var allerede ankommet en del, hvilket lovede for en høj deltagelsesprocent. Men igen hvorfor skulle man ikke ville ud og trille en tur i det gode sensommer vejr sådan en søndag?

Der er altid noget fascinerende og spændende ved at gå rundt i startområdet og betragte folk samt ikke mindst deres cykler. At der er tale om en udstyrssport kan absolut ikke benægtes. I titusindvis af kroner kommer rullende forbi en fra alle sider.

Afhentning af startnumre foran Musikhuset.

Som altid er der en sand fest med et hav af ultratynde, lette og hurtige carbonracere. At en god del af deltagere nok nemmere fandt de sidste vægtreduktioner ved at smide et par kilo på maven i stedet for at købe dyrt udstyr er så en anden sag. Men det er selvfølgelig ikke nær så sjovt 😉 Jeg forstår dem til fulde!

Uanset kan man blive helt blå af misundelse, når den ene fede racer dukker op efter den anden. ‘40 tusinde, 30 tusinde, 60, 70, 30 tusinde‘. Sådan kan man tælle hele formiddagen. Ja, min egen tro Scott Addict 30 er jo en ren begyndercykel i sammenligning.

Som nævnt er Aarhus City cykelmarathon en del af en større cykelfestival, der afløb henover hele weekenden. Der var på trods af det tidlige tidspunkt på dagen derfor også allerede en del gang i andre dele af området. Musik, salgsstande, diverse madboder og folk der bare var rundt og kigge fyldte gadebilledet.

Aarhus City cykelmarathon er mere end bare cykelløb.

And off we go! 80-og-nogen kilometer

Efter de vanlige speakerhøjttaler-forklaret informationer, var tiden efterhånden kommet til at gå i startboksene. Ligesom tilfældet med Aarhus Grand Prix sidste weekend, var vi atter tilmeldt efter forventet gennemsnitshastighed. Denne gang var inddelingen lidt mindre finmasket i toppen af feltet. Således én samlet startgruppe for +34km/t og én for 30-34 km/t. Specielt sidstnævnte er et temmelig stort interval, og det blev da også hurtigt klart, at langt der var en vis overvægt af ryttere i denne gruppe.

Det skulle dog også hurtigt vise sig, at netop det store spænd i niveau gjorde, at feltet relativt hurtigt knækkede over i flere dele. Men mere om det senere.

De første 10-12 kilometer ville sno sig igennem Aarhus City med forventet masterstart cirka halvvejs. Det var første gang jeg – og formentlig en god del andre – skulle prøve cykelløb på afspærret veje i centrum. En fornøjelig og spændende, men også halv-farlig løsning. Det gik egentlig ganske fornuftigt først via Nørre Allé og op igennem såvel Universitetsparken samt Botanisk Have. På bagsiden af Handelshøjskolen var der dog et par farlige situationer. Igennem villakvarterene holdt folk parkeret på begge sider af vejen, hvilket gav en del nervøsitet og ’se op!’, ’venstre!’, ’højre!’ slingren i feltet.

Over Ringgaden broen var farten temmelig høj og der var lidt problemer med at få alle fra den brede vej og ned på den noget smallere Værkmestergade. Det gik dog, og herfra forløb trafikken fint.

Bakkerne tager til…

Efter 18 kilometer ud igennem Marselisborg skov sluttede hyggen og transportfasen, hvor feltet stadig var ganske samlet. Herfra ventede flere stigninger der skulle vise sig at splitte feltet først i to, og derfra i tæt på atomer.

Højdeprofil over Aarhus City cykelmarathon.
Højdeprofil over Aarhus City cykelmarathon. Kilometer 17-55 klart de hårdeste.

Den første stigning begyndte ved op mod Moesgaard, derfra til Søsterhøj, så et lille hvil inden det igen gik op til Jelshøj. Ti temmelig anstrengende kilometer, hvor man skiftevis prustede, blev overhalet, selv overhalte andre og generelt havde svært ved at finde en rytme. Flere gange var jeg presset i bund, men kom ovenpå og indhentede nogle, der alligevel var mere døde end mig.

En kort pause mens man fløj sydpå igennem Mårslet og til Fulden og endnu en stigning. Efter Fulden var feltet atter knækket i mindre stykker, og jeg fik kæmpet mig op til den forreste gruppe. Tog et par føringer før Ajstrup og den næste tid for at vinde lidt goodwill fra gruppen. Solen stod utrolig flot, mens vi med havudsigt over Norsminde susede videre til den sidste kuperet del af ruten op fra havet igennem Malling.

Kort efter bippede de første 50km ind i tiden 1:30:46 eller lige under 33km/t i snit. Selvom kræfterne naturligt var præget af de første bakker, og at feltet nu var skrumpet, vidste jeg, at vi ville komme i mål endnu hurtigere. Altså såfremt at jeg fortsat ville kunne holde mig i den efterhånden noget amputeret 7-8 mands gruppe.

Rutekort over Aarhus City cykelmarathon
Rutekort over Aarhus City cykelmarathon

Ruten fortsatte vest på igennem min gamle hjemstavn via mange små landeveje. Ros til arrangørene for at have flagposter og official i samtlige kryds, der sikkert fik os igennem. Samtidig havde vi hele tiden en motorcykel foran os til dyttende at varsle modkørende og andre trafikkanter foran. Super!

De sidste flyvende 20 kilometer hjem

Fra den lille by Tiset drejede ruten nordpå og tilbage mod Aarhus. Godt og vel tyve kilometer til mål bag om Hasselager og med en lille detour forbi Ormslev, indtil vi fulgte Brabrandstien hjem ind mod centrum igen.

Der var naturligvis gående og andre cyklister på Brabrandstien, der ikke var lukket for anden færdsel. Det forløb dog alt i alt problemfrit, takket være motorcyklens arbejde med at varsle folk foran. Mine ben var blevet trætte, og havde svært ved at følge med. Måske fredagens solotur alligevel var bekendt at kunne mærkes.

Heldigvis holdt jeg til mål, og kunne op ad den sidste bakke tilbage til mål sågar overhale en enkelt. Det var derfor med et smil på læben, at jeg rullede over målstregen i tiden 2:24:41 på de officielle 84 km.

Min GPS sagde dog noget lavere 82,7 km. Der er naturligvis forskel i målinger med GPS usikkerheder fra enhed til enhed. Dette er dog i den høje ende. Så vidt jeg kan se på andres opmålinger er de mere lig min egen end de officielle 84. Det er ikke noget stort problem.

Snitfarten bliver således enten 34,3 eller 34,7km/t alt efter, om man tror på ruten var 82 eller 84 kilometer. Det er uanset rigtig tilfredsstillende. Jeg blev ganske kort i målområdet og snakkede lidt med min genbo, der dukkede op et par minutter efter mig. Ganske hyggeligt og overraskende. Med det flotte solskinsvejr og gode stemning, havde jeg gerne blevet længere – men havde på forhånd aftalt andet, så måtte sige farvel for denne gang.

Hyggelig og sommerlig atmosfære i målområdet.

Alt i alt levede Aarhus City cykelmarathon op til mine forventninger, om end prisen for deltagelse var i den høje ende for så relativt kort et løb.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *