På bakketur med kollega omkring Yding Skovhøj

Mine ben er stadig mærket. Lørdag stod den nemlig på en seriøs bakketur med kollega omkring Yding Skovhøj. Vi har tit talt om det kunne være sjovt at trille en tur sammen, og da sæsonen nu officielt er startet, var det en oplagt mulighed for at komme af sted.

Det blev til en virkelig hyggelig tur i godt selskabomkring Yding Skovhøj og bakkerne i midtjylland omkring Ry og Skanderborg Sø.

Bakketur med kollega omkring Yding Skovhøj og de østjyske bakker ved Skanderborg.
Toppen af Yding Skovhøj – Danmarks højeste punkt.

Cykling er en fantastisk sport og motionsform. Den giver mulighed for virkelig at tømme hovedet for tanker i et let tråd eller slippe frustrationer løs med knaldhård intensiv træning. Variationen kan tilpasses fuldstændig efter humør og motivation. Således vekslede vi på turen også mellem rolige passager med snak om job og karriere, inden der blev kørt taktisk og stærkt med skiftende føringer. De mange bakker undervejs var også med til at presse pulsen godt i vejret. Specielt jeg var hårdt mærket – for røven er sgu stadig lidt tung at få med over.

Den sidste del af ruten gik fantastisk stærkt. Dels fordi ruten tillod det og dels fordi vi med tiden blev bedre til at køre sammen. Han fik mig over bakkerne, og jeg træk læsset på de åbne, lange landeveje.

Ambitionen var at køre tre timer, og da jeg slukkede Edge 1000 cykelcomputeren sagde varigheden 3 timer og 20 sekunder, så det må siges at være lykkedes meget fint. Det blev ligeledes til en rekord med flest højdemeter på én tur og en rigtig fornuftig snitfart på 30,6 km/t. Strava endte med at bedømme turen med “Extreme Suffer Score“, så det var ikke kun hyggeligt 😉

Det bliver næppe sidste gang vi gør det. Flere kollegaer i afdelingen har da også vist interesse for at være med en gang, så måske vi ender med en helt lille gruppe.

Det fungerede samtidig som super god bakketræning forud for min kommende deltagelse i Forårsløbet 2016, der byder på endnu flere højdemeter. I den sammenhæng er der nu kun tre uger tilbage, så kan da begynde at mærke en spirrende spænding i maven ved tanken.

Indtil da er det bare at fortsætte træningen efter planen og sørge for passende restitution op til selve løbsdagen. Hvis ellers vejret arter sig nogenlunde på lørdag, ryger jeg nok ud på endnu en langtur der.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *