To uger til Marselis Cykelløbet

Som skrevet i sidste indlæg på bloggen, har jeg tilmeldt mig Marselis Cykelløbets 100 km rute d. 29 august. Med kun to uger tilbage spidser det så absolut til, og selvom jeg ikke har nogen officiel målsætning med hensyn til tiden, så glæder jeg mig alligevel meget.

Planen er fortsat, at jeg bruger den sidste periode op imod løbsdagen til at skærme formen, træne siddeposition, teknik, forplejning på cyklen og prioriterer at få restitueret ordentligt ikke mindst.

Forrige uge forløb ganske planmæssigt. Det blev til 22 km i løbeskoene og rekordhøje 202 km i sadlen. Det er første gang jeg runder de 200 km på en uge, hvilket jeg naturligvis er rigtig glad for.

Ugetotal: 202 km hvoraf de 85 km blev kørt i lørdags. Forsøgte at trodse vejrudsigten og nå hjem inden regnen kom. Det lykkedes ikke, og jeg blev fanget i et skybrud de sidste 40km hjem. Øv!

Jeg er begyndt at dosere min cykeltræning mere lig min løbetræning, sådan at forstå, at jeg ikke kører med høj belastning og puls på samtlige ture. I stedet arbejder jeg – ligesom med løbetræningen – med flere ture med lav puls og fokus på et let tråd med høj kadence. Endeligt eksperimenterer jeg bevist med min position på cyklen, og arbejder målrettet med hvordan jeg sidder så aerodynamisk som muligt.

Det har allerede givet et par ‘aha-oplevelser’, hvor jeg med korrekt positionering er i stand til at trille på frihjul med samme hastighed som med en beskeden effekt i pedalerne siddende mere oprejst. Altså sparet energi på strækninger der kan bruges bedre på bakkerne eller i modvind. Noget jeg håber særligt på længere sigt forbedrer min cykeløkonomi – og gør mig endnu hurtigere. Det er naturligvis ikke revolutionerende nyt, at en bedre siddeposition er mere energieffektiv, men er alligevel overrasket over hvor meget det betyder.

Kampvægten er på grund af god træning og bedre kost allerede forbedret en smule og er nu meget lig, da jeg sluttede mit lille fit på 100 dage eksperiment.

Den indeværende uge skal bruges på fortsat at fokusere på teknik, blive bedre til at spise på cyklen samt at få en god sidste langtur i benene, inden sidste uge går med nedtrap og restituion. Kan jeg smide et halvt kilo mere, så jeg dykker ned på laveste vægt i de sidste fem år, vil det utvivlsomt også give et lille boost, der måske ikke fysiologisk kan mærkes, men mentalt give et overskud på dagen.

Jeg glæder mig!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *