Den første uge på 100 dages træningsprogram

Der er nu gået de første syv dage af mit lille 100 dages træningsprogram, og min første status og erfaringer skal til at gøres. Det er gået rigtig godt, hvilket måske ikke er så overraskende, da den slags har det med at gå lettest i starten.

Ikke desto mindre synes jeg, det er gået overraskende let – på trods af at første dag bød på fejring af lukket budget på arbejdet med bobler, kage og chokolade. Men som nævnt skal der være plads til den slags, så længe det er moderate mængder. Det var og er hele tiden meningen, at eksperimentet er det almindelige menneskes sag og ikke den træningsafhængige. For at blive ved arbejdet betyder det planen dog, at mine efter kl. 14 Wiener melanges er erstattet af almindelige kaffe eller vand – og forbeholdt overarbejdstimer eller fredage.

På kostfronten er der sket et par ændringer. Mængden af kulhydrater, herunder særligt andelen af tilbehør som ris, pasta og kartofler til aftensmaden, er kraftigt reduceret. Til gengæld er der skruet godt op for grønsagerne og rodfrugterne. Grundet tidspres og manglende lyst til nødvendigvis at lave alt fra bunden, har jeg valgt den noget dyre men absolut super lette frostpose-variant. Det fungerer så absolut glimrende.

For så vidt angår træningssiden er der også sket fornyelse. Jeg har oprettet et 10kms løbeprogram på Endomondo, som jeg er begyndt at følge – selv om det piner mig, at se hvor langt jeg er fra fordoms styrke. Men jeg er dog fast besluttet på at holde fast og forsøge at starte så skånsomt op som muligt. Om mit skinneben og fod alligevel ikke kan holde til det, må tiden vise. Men ser sådan på det, at hver træning der går godt, er en træning nærmere sommervejr, svømning i havet og start på cykelsæsonen.

Jeg har desuden hentet en fantastisk træningsapp, jeg klart kan anbefale alle: 7 Minute Workout “Seven”. Appen er som navnet antyder fokuseret på kort, højintensiv styrke, cardio eller fedtforbrændningstræning. Den fungerer ved, at man vælger sin trænignstype fx “hele kroppen”, “fedtforbrænding” eller andet og så får 12 øvelser á 30 sekunders varighed med 10 sekunders pause mellem hver. Disse kører i et loop af i alt ca. 7 minutters varighed hvorefter træningen er slut.

Man kan naturligvis vælge at udføre to eller flere af disse loop, men grundtanken er, at selv de dage man ikke rigtig orker træning får man det gjort. Hvem har ikke bare 7 minutter til rådighed?

Desuden er appen fuld af små achievements, der gør det sjovt at blive ved. Man får med andre ord metaljer for at udføre et Hattrick (træning tre dage i træk), Circuit Breaker (for 10 loops på én dag), Early Bird (for at gennemføre sin træning mellem 4-7 om morgenen) osv. At appen samtidig er grafisk flot, intuitiv at navigere rundt i, indeholder figurer og tekstforklaringer til korrekt udførsel, samt indeholder en speaker, der fortæller en, hvornår man skal skifte øvelse og til hvilken, gør den er fuldendt. En varm anbefaling herfra.

Nok snak, hvad med resultaterne – de kommer da her:

  • Tabt 1,3kg siden dag 0.
  • Udført mindst én 7 Minute Workout hver dag. Højeste antal på én dag: 3 (lørdag). 77 Minutter i alt. (11 loops)
  • Fulgt mit løbeprogram på Endomondo med 10,8km totalt over tre træningsdage.
  • Søvnbesvær, ikke eksisterende.
  • Alkoholforbrug: Minimalt

Jeg er klar på næste uge!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *