Fit på 100 dage – hvor meget kan man nå?

Det er efter nytår en fast tradition, at alle går på kur og lover dem en bedre diæt, mere motion og træning eller noget i den stil. Det kan man tolke og mene om, hvad man vil. Men lidt sjovt er det, at netop d. 1 januar er take-away kongen Just-eat.dk’s absolut travleste dag.

Jeg har som nævnt i tidligere indlæg også haft en svær periode, hvor tiden og motivationen har manglet. Slet ikke fået trænet i månedsvis, så det er også på tide, jeg kommer i gang igen. Derfor har jeg også besluttet at gå i gang med et lille eksperiment. Fit på 100 dage. I al sin enkelthed at se hvor fit, man egentlig kan blive på 100 dage – når det ikke må være fanatisk! Hvordan skal det så forstås?

Man kan helt åbenlyst nå at træne sig rigtig godt op på 100 dage, man kan gå på en stram diæt og tabe en god del af sin kampvægt og man kan også risikerer, at få det miserabelt imens. Mit formål er derimod ikke at forbyde alt sødt, alkohol eller god mad. Jeg har heller ikke meldt mig til noget arrangement eller stævne. Formålet for mig er derimod, at se hvad den almindelig, typiske person kan opnå på 100 dage ved at tænke sig lidt om, dyrke motion og holde igen – men altså hele tiden uden at blive fanatisk.

For lad os være ærlige. Alle kan holde motivationen én dag, hovedparten af os en uge, de fleste en måned – men et halv eller helt år, det er straks værre. Om det derfor bliver til et egentlig vægttab eller blot en bedre kondition, er mig ikke så vigtigt. Det vigtige er derimod, at der sker noget og jeg kommer i gang i en fast rutine, der faktisk er værd og mulig at holde i 100 dage. (Og ja, selvfølgelig længere).

Jeg vil dog stadig i bedste kurstil poste før, undervejs og efter resultatet her på bloggen.

Før-facts til senere sammenligning – baseret må seneste tre måneder:

  • Nul løbeaktivitet
  • Nul svømmeaktivitet
  • Nul cykelaktivitet
  • Nul fitnessaktivitet (styrketræning, etc.)
  • Relativ sund kost – dog lidt vel høj andel af halvfabrikata
  • Mellem-højt stressniveau
  • Let til moderat søvnbesvær i perioder

Ovenstående er selvfølgelig meget subjektive, men jeg lover, at jeg kommer med mere kvantificerbare forandringer undervejs.

Men hvorfor ikke starte d. 1? Fordi jeg altid har været modstander af netop det, at starte en kur eller træningsplan d. 1 som om, det skulle være en undskyldning for at vente og ikke bare begynde…

1 Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *