1. december fejret på behørig vis

Så blev det ifølge kalenderen December med alt det, det måtte indebærer af overfyldte butikker, stress, genudgivelser af ‘absolute christmas‘, frostgrader og sne såmen. Men en rigtig løber viger ikke for lidt frost og sne, derfor blev gårdagens tur også løbet i vanlig højt humør. Planlagt var den sædvanlige rute om Egå EngSø, der er blevet en klassiker og favorit på rekordtid. Ikke kun fordi det rent naturmæssigt er en flot rute, men også fordi lyskrydsene til og fra er minimale, så man kan løbe den uden de store forventlige brud, der ellers ødelægger en god lang tur.

Elevationsmæssigt byder ruten på fem etaper. Første 2½ kilometer går fra lejligheden på Jens Baggesens Vej mod Randersvej indtil, man drejer af ad Nydamsvej. Stigningen er ca. på 35meter på dette stykke, specielt koncentreret ved Randersvej. Herfra flader ruten ud hele vejen fra Nydamsvej, over Vejlby Centervej, inden man drejer ned af den smalle vej ved Langengevej og rammer stierne ved Egå Engsø. Et 3½ km stykke, hvor man løber 85 højdemeter nedad, og dermed føler et totalt overskud. Det medvirker da også til, at man let kommer til at løbe hurtigere end planlagt, hvis man ikke er opmærksom.

Overfladen på stien rundt om Egå Engsø er behagelig lettere at løbe end asfalt, og et rart afbræk netop på de lange ruter, hvor +15km på rent asfalt godt kan blive hårdt. De fire kilometer rundt er som regel de letteste at løbe, og er her man undrer sig over, hvorfor man ikke allerede er i stand til at løbe et marathon. Det går uden problemer, og de mange mennesker, der løber/går rundt hjælper blot på at holde tempoet og smilet.

Når man fortsætter lige ud af Lystrupvej og væk fra søen, bipper uret som regel om de første 10km er veloverstået. Man har nu cirka en kilometer til at vurdere dagens form, inden den absolut hårdeste stigning rammer hvor Grenåvej krydses. Uanset om man vælger at løbe op ad Grenåvej, eller som her tilfældet den indirekte vej langs Nordre Strandvej, vil det nu vise sig, om man har været for hurtig, da benene var friske. På en kilometer stiger man omkring 50meter uanset valget, og det kan mærkes. Åh, det kan mærkes. Det tager som regel en ekstra kilometer i et roligt tempo, at få pulsen under kontrol efter selve stigningen, men herfra flader ruten igen ud, og de sidste kilometre er relativt ubesværet.

I alt blev det til 16,2km løbet på 1:24:40 eller gennemsnitlig 5:12min/km. Det føltes ret let, hvilet tyder ret godt. I alt blev det i ugens løb til 33,6km. Næste uge er målsætningen 35km, hvilket dermed tangerer hidtil største mængde på en uge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *