Formtest efter bogen: Ny rekord på 5km

Titlen siger vel næsten sig selv, men ikke desto mindre hermed et par ord med på vejen. Løbeprogrammet skrider planmæssigt frem, og det var blevet tid til at løbe en tæt på all-out 5km for at se, om formen har rykket sig. I givet fald skulle der således opdateres på de tempi, jeg løber de forskellige træningstyper på, så belastningen holdes konstant.

Efter godt og vel 2 km let opvarming med lidt stigningsløb, og afprøven af det ønskede tempo, fik jeg pulsen under kontrol igen og satte så af sted. 2,5km ud og hjem rute. Ikke helt optimalt men mine andre korte ruter har en del højdeforskelle undervejs – samt risiko for røde lyskryds ikke mindst. Derfor faldt valget på en det flade stisystem nær Brabrand Sø.

Lad det være sagt med det samme. 5km er langt fra min yndlings distance; den skal løbes i et tempo, der føles umuligt hårdt allerede efter den første km, og så er der pludselig rigtig, rigtig… RIGTIG langt hjem. Måske en smule for hårdt udlæg, men ellers ganske fornuftigt disponering med overskud til en lille slags spurt de sidste 400meter. Der var nu nok mere tale om egentlig fastholdelse af tempoet, men det føltes hvert fald som om, den fik en smule ekstra til sidst.

Jeg endte i mål med en ny rekord på 20:47. Eller hele 36 sekunder hurtigere end mit udgangspunkt ved starten af løbeprogrammet. Det betyder procentvis en hel del, specielt taget i betragtning af at 5km ikke er førsteprioritet for programmet. Jeg er hvert fald super godt tilfreds.

Desuden betyder forbedringen naturligvis også, at tempoet for al min træning fra dags dato skrues en smule op. Mine nye løbetider kan ses i figuren nedenfor.

Eksempelvis skal mine rolige ture fremover løbes i gennemsnitlig 5:30min/km (i stedet for 5:39min/km). Ligeledes er tærskelintervaller/tempoture peppet op fra 4:33min/km til 4:26min/km. Uden tvivl noget der kan mærkes!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *