Resume af grundtræning – uge 1

Et lille tilbageblik på årets første uge, der samtidig er den næstsidste inden jeg tager hul på mit 16-ugers specialeprogram til at toppe formen frem mod Probiler Odder Halvmarathon, som løbes lørdag d. 4 maj. Det vender jeg stensikkert tilbage til.

Nytårsdag løb jeg et lidt længere kvalitetspas end normalt. 13km i alt inkl. 5km kvalitets mælkesyretærskeltræning. D. 1 januars løb var hverken specielt langt eller kønt. Fire km. Men jeg kom igennem og fik startet det nye år på en god måde. Dagen efter, var benene en smule ømme, så tog den med ro og løb i et roligt tempo. 7km i 5:29min/km ved gennemsnitlig 62 % heart-rate-reserve (HRR). Endelig blev det på ugens langtur til 18km løbet i gennemsnitlig 5:40min/km ved 70 % HRR. Det blæste en del fredag aften, hvor jeg løb, og specielt de første 5km var i en stiv modvind, hvor jeg den lave hastighed til trods måtte slide mig igennem. Det afspejlede sig i en relativ høj puls i starten.

Nå ja, HRR eller på dansk pulsreserven er det spænd tilgængelig for den enkelte at træne i, og defineres som forskellen mellem personens max puls og hvilepuls. Pulsreserven udtrykt som procent, bliver dermed et meget anvendelig udtryk for træningsbelastningen, som kan sammenlignes på tværs af køn og form.

Figur: Løbesiden.dk

Næste uges planlægger jeg en 5km form-test, der skal bruges til at beregne mit ‘target pace‘ i forhold til de forskellige træningstyper. Det bliver med andre ord resultatet af denne test, der skal danne grobund for, hvor hurtige mine løb skal foregå i de kommende uger mod Odder Halvmarathonet. Det er naturligvis en meget hård træning, og planlægger derfor at løbe resten af ugen roligt, inden det for alvor går igang med specialeprogrammet.

Jeg glæder mig meget!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.