Resume af uge 7 i specialetræningen

Uge 7 i mit træningsprogram er netop afsluttet efter gårdagens langtur. Således er jeg kun en uge fra præcist halvvejs i de 16 uger, der leder op til kulminationen d. 4 maj ved Odder Halvmarathon.

I forhold til tidligere officielle løb har jeg denne gang fulgt et noget mere ambitiøst program, hvor både kvaliteten er hævet, men også volumen har fået et solidt nyk op. Det er derfor med ganske høje forventninger, at jeg denne gang deltager for målet er soleklart. En ny rekord på distancen. Og gerne en ganske solid af slagsen. Spørgsmålet om jeg så også er på rette vej mod at indfrie den målsætning, kan næsten ikke stilles på et bedre tidspunkt end her tæt på halvvejs i processen. Faktum er, at jeg allerede har sat ny rekord på min gamle 10km med en væsentlig margin, så det tegner ganske lovende.

Ugen gik med den sidste træning af VO2max i denne omgang om tirsdagen. 4 x 1000 meter intervaller løbet i 4:05-4:10min/km – men med den forskel i forhold til for to uger siden, at jeg i pauserne joggede i stedet for at stå helt stille. Gennemsnitspulsen var dog nogenlunde den samme passet igennem, så noget tyder på en formfremgang også der. Om det helt er tilfældet vil ganske givet vise sig i morgen, hvor jeg efter planen skal løbe en 5km formtest for at opdatere niveauet i programmet. Løber jeg således hurtigere end for 8 uger siden, bliver mine løbetider dermed også opdateret. 21:23 er målsætningen at slå på de 5km. Krydser fingre og giver den gas i morgen!

Onsdag var jeg igen i skoene med en rolig og kort 6km tur rundt i kvarteret. Benene var tydeligt mærket efter den hårde træning dagen forinden, men kom igennem uden at blive alt for øm eller træt, syntes jeg selv. Da jeg forsøgte igen allerede torsdag, måtte jeg dog sande, at der var totalt udsolgt i benene. De ville intet, og allerede efter 2km måtte jeg erkende, at det var bedst at lunte hjem for ikke at risikere noget. Lidt skuffet – men der er altså en grænse for, hvad min nuværende fysiologi kan tåle. Og den fik jeg så prøvet i denne uge. Med en hviledag i benene om fredagen, var jeg atter engang klar lørdag formiddag til ugens langtur. Det skulle planlagt være den hidtil længste i programmet, ja faktisk i hele min tid som aktiv løber. 24km… Forsøgte mentalt at kapere tanken om, at skulle fortsætte efter halvmarathon-distancen var tilbagelagt… Delte ruten ind i 3km bider der ville være lettere at forholde sig til, og satte så igang.

Nok en gang forsøgte jeg mig med at have lidt proviant på turen, hvilket nok engang gik udmærket. Jeg pruster ganske givet lidt ekstra, når jeg forsøger at løbe, mens jeg spiser – men effekten virker ret lovende. Er naturligvis træt og har tunge ben mod slutningen, men energien i kroppen er ikke helt forsvundet i samme tempo som normalt. Desværre havde jeg fået udvalgt ruten sådan, at de sidste 6-7 km ville blive løbet i modvind, det gjorde en ellers rigtig fornuftig langtur hårdere end jeg havde forudset. Der var da også en mindre krise på de sidste 2km. Ikke desto mindre fik jeg slidt mig igennem og nået i mål. 24km!

Ugetotalen blev ikke helt det forventede, pga. den noget forkortet tur om torsdagen. 44km er dog også godkendt. Næste uge er der foruden 5km formtest hvileuge, som jeg glæder mig meget til. Efter den spidser programmet for alvor til i dets mest intensive fase, så gælder om at være helt klar til det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *