Tekniknørdens våde paradis

Det er ingen hemmelighed, at jeg er en teknik- og gadgetnørd. Men at det udover at være en hobby også kan være motiverende for min træning, har jeg også længe kunne erfaret. Jeg er så småt begyndt at bevæge mig et spadestik dybere end standard-funktionerne og ned i de lidt mere avanceret muligheder på mit nye pulsur.

Det er super let at tilpasse intervaltræningen med gentagelser, opvarming, pauser, cooldown alt afhængig af ønsket hastighed, pulszone, distance eller varighed. I dag stod på mit sidste kvalitetspas der dog skulle være en smule afkortet i intensitet pga. det nært forestående halvmarathon. Jeg løber som regel det træningspas som tempoture i kontinuerligt tempo mellem 20-35min med hhv. opvarming før og nedjog efter. Men tænkte at jeg ville afveksle det en smule med nogle gentagne tærskel-intervaller på 1,5km. Altså relativt lange intervaller modsat VO2-max træningen i sidste uge, dog med en lavere intensitet. Det gav samtidig fin anledning til at lege med intervalfunktionerne – der enten gøres direkte i menusystemet via touchskærmen på uret, eller via Garmin Connects online-univers hvor man let og elegant kan designe sin egen træning, og med et klik overfører den til uret efterfølgende. Sidstnævnte blev prøvet – og det virker intuitivt og simpelt.

Først navngives træningen og dernæst tilføjer man de delelementer, som man ønsker i de enkelte trin via ‘add step‘ knappen. Step-typen vælges eksempelvis ‘warm-up’, dernæst varigheden af det enkelte trin; som i tilfældet nedenfor er 1km. Endeligt vælger man hvilket ‘target’, man ønsker for trinet. Altså det pågældende succeskriterie. Det kan fx være et specifikt tempo-interval, man ønsker at løbe indenfor, en given pulszone eller en minimum puls. Angiver man et target, bipper uret, hvis man overholder/afviger fra dette – a la ‘Sæt farten op!’ beskeder på urets display.

For at undgå at tabe overblikket, er det muligt at tilføje gentagelser via ‘add repeat‘ knappen og vælge det ønskede antal. Trækkes trin ind i den ramme, der så opstår (den sorte ramme på billedet), gentages trinnet. Således kan det ses, at dagens træning bestod af 1km warmup uden krav, dernæst 2 gentagelser á 1,5km interval med et ønsket tempo mellem 4:35-4:55min/km adskilt af 2½mins let joggen. Herefter endnu et interval med samme tempo, der dog denne gang kun afsluttes af ½km nedjog.

Træningsdesigneren på Garmin Connect til mit Forerunner HR610 pulsur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *