9 gode råd: Sådan gør du svømning sjovt og udfordrende

Når løbere, cyklister og fitness-udøvere skal prøve sig ad med svømning, er det ofte op af bakke. “Hvordan kan det være sjovt at svømme frem og tilbage så mange gange? Man kan ikke høre musik, og der er ingen spændende ting at se på – bare en sort streg på bunden af bassinet…” Nu skal jeg fortælle jer en ting: Svømning kan godt være sjovt! Faktisk rigtig sjovt.

En lille intro
Sådan starter første gæsteblogger nogensinde Daniel Johannesen ud, da han skal forklare mig, hvordan han vil vinkle sin passion for svømning over for os andre, der rynker lidt skævt på næsen ved tanken om svømning. Når vinteren rykker ind og fortorve og landeveje bliver for glatte til løb eller cykling – hvad gør man så?

Ja ifølge Daniel hopper man glædeligt en tur forbi ens nærmeste svømmehal for det kan faktisk være sjovt. Det påstår han hvert fald.

Daniel er kun 16 år – men har alligevel svømmet mere end de fleste af os kommer til igennem hele livet. Et imponerende CV med en 10-års lang karriere indenfor elitesvømning er det blevet til allerede. Med op til 9 ugentlige træninger, ved han om nogen, hvordan man finder motivationen og glæden ved svømning.

Så, værsgo Daniel:

40-50 kilometer svømning om ugen
Med en træningsmængde på godt og vel 40-50 kilometer svømning om ugen, bruger jeg altså meget tid i vandet. Så hvis træningen ikke er sjov, udfordrende og hele tiden anderledes, kan det mildt sagt hurtigt blive et helvede at komme ud af døren. Og det kender i sikkert alt til, ik?

Derfor har jeg altid sigtet mod at hvert svømme-træningspas skal være forskelligt – ikke ét må ligne hinanden. Det kan være forskellige hovedserier, længder på træningen, alternative træningsmetoder i vandet og jeg kunne blive ved. Og det må åbenbart virke, siden jeg snart kan fejre mit 10-års jubilæum som elitesvømmer.

Jeg synes oprigtigt, at svømning er en sjov og udfordrende sport, som bringer glæde til hverdagen.

Men sådan er det sikkert ikke for mange af jer løbere og cyklister. For jer er svømningen måske mere en sur pligt, som bare skal overståes uge efter uge. Det skal der laves om på, og derfor vil jeg herunder komme med 9 gode råd, til hvordan du kan gøre den ugentlige svømmetræning MEGET sjovere og mere udfordrende. Hvis du tager nogle af rådene til dig, vil jeg gerne love, at svømningen fremover bliver noget du ser frem til med glæde.

De 9 gode råd…

  1. Lad være med at træne det samme antal kilometer eller varighed hver eneste gang. Lav nogle af træningerne længere, mens du så træner mindre andre gange.
  2. Lav dit svømmeprogram hjemmefra. Så undgår du, at skulle bruge tid og tage stilling til, hvad du nu har lyst til at svømme. Det gør det meget nemmere at komme igennem træningen, hvis du på forhånd har et program at forholde dig til (betyder dog ikke, at der ikke må laves små ændringer, men de overordnede ting, skal være på plads).
  3. Lav små sjove “konkurrencer” midt i træningen.  Hvor hurtigt kan du svømme 25 m? Hvor langt kan du dykke? Hvor få armtag skal du bruge for at svømme 25m (min rekord er 9)? Hvor mange kolbøtter kan du lave på en gang? Hvor langt kan du svømme uden at trække vejret? Skriv dine resultater op, og se om du kan slå dem næste gang.
  4. Dyst mod din svømmemakker. Spørg svømmeren ved siden af, om i ikke lige skal tage en dyst. Dette kan måske virke lidt mærkeligt, men det skulle ikke undre mig, hvis den anden svømmer også syntes det er lidt dødsygt, bare at svømme frem og tilbage. Så tag chancen og få lidt konkurrence ud af det. Det giver samtidig den fordel, at du kommer i kontakt med andre til trods for at svømning ofte er en meget individuel sport.
  5. Prøv at svømme fly, rygcrawl og brystsvømning. Du svømmer sikkert bare crawl hele tiden, så få rørt alle muskler, og prøv at svømme nogle af de andre stilarter. Og det er faktisk ikke så svært, som nogen gør det til. Alt det kræver er lidt øvelse. Skidt med at man i starten muligvis ikke ser så elegant ud. Alt begyndelse er svær.
  6. Få pulsen helt op i halsen. Mange svømmer bare i det samme tempo hele vejen, men det er altså ikke hverken særligt sjovt eller gavnligt. I stedet for skal du få pulsen helt op at ringe et par gange i løbet af svømmetræningen. Det kan gøres ved at svømme 50 m, så hurtigt du kan, eller ved at svømme en serie, hvor du virkelig presser dig til det yderste (fx. 5*100 meter). Kontinuitet er ødelæggende for formfremgang fordi kroppen vænner sig til den ens belastning.
  7. Et ofte overset tip er, at anvende nogle af redskaberne i svømmehallen. Der er altid en plade, en pullbuoy og et par svømmefødder, som man kan låne. Tag det på, og brug det i din daglige træning. Det er med til at skabe variation. Samtidig giver det mulighed for at målrette træning specifikt efter dit formål. Svømmefødder og pullbuoys gør det nemmere at holde en god teknik.
  8. Svøm i forskellige tempi. Du kan f.eks. først svømme to baner i moderat tempo, og dernæst en i højt tempo eller du kan dele banen op i små stykker, hvor du først svømmer hurtigt, så langsomt, så hurtigt, så langsomt osv.
  9. Vær positiv og glad. Så bliver din træning også god og sjov.

Det var de 9 råd. Jeg håber I kan bruge dem til noget, og at det vil være med til at gøre jeres svømmetræning sjovere og mere varieret.
Har i selv nogle flere råd til hvordan træningen kan gøres endnu sjovere, så skriv endelig en besked i kommentarfeltet. Altid dejligt at se andres erfaringer.
Tak for denne gang 🙂

Tak til Daniel for de gode råd. Dem tager jeg med næste gang, jeg besøger Aarhus Svømmestadion, som det på en sidebemærkning er længe siden jeg har gjort.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *