En times udholdendehed og en tur i intervalmøllen

I går stod den på endnu en god oplevelse i svømmehallen, hvor jeg efter de sidste par ugers mange forskelligartet træninger tog tyren ved hornene, og gav mig i kast med én times kontinuerlig svømning. Ingen pauser, ingen stop – bare svøm! Min form er der hvor den slags med kun brystsvømning bliver for langsomt, men samtidig også hvor crawl alene er for hårdt. Så jeg valgte det balanceret alternativ og tog den med 25m crawl efterfulgt af 25m bryst, efterfuldt af…

Det blev til i alt 2275m inden timen var gået, hvilket var en ny rekord med knap 100m. 96,42m for at være præcis, siger Endomondo. Og ak, det lyder ikke af meget. Specielt ikke når man stadig har de gamle løbetider i hovedet. Omregnet til svømning med det noget langsommere tempo er det faktisk helt hæderlige 1½-2 minutters forbedring 🙂 Jeg fejrede rekorden med en tur på The Golden Lion for at spise mig mæt i fish ‘n chips, drikke gode øl og se Champions League med arbejdskollegaerne. Det kan anbefales. Det hele 😉

I dag var det så endnu en gang af sted. Denne gang med intervaller på programmet.

Jeg frygtede, at gårsdagens træning ville sidde i kroppen, men var overraskende frisk og oplagt. Valgte alligevel at følge min mavefornemmelse og skære lidt ned på intensiteten i programmet.

Startede med 5 x 100m crawl intervalsæt med 30 sekunders pause mellem hver. Herefter 5 x 100m crawl med 45 sekunders pause, og endelig 5 x 100m med 60 sekunders pause. Målsætningen var at holde pacet højt og stabilt hele vejen igennem – mod netop gradvist at få lidt mere pause at hvile på efterhånden som trætheden ville komme snigende. Planen lykkedes, og alle de i alt 15 sæt blev svømmet i paces mellem 1:54-1:59min. Dejlig kontinuerligt!

Herefter fortsatte jeg med min vanlige yndlings – mix af crawl og brystsvømning. 5 x 100m med start hver tredje minut. Jo hurtigere sættet overstås, jo længere pause. Det er en vidunderlig træning, hvor man kæmper med sit mentale om at finde en balance mellem at svømme hårdt og få en lang pause, eller lidt langsommere mod en kortere. Nok engang fandt jeg en god rytme, og alle sæt lå mellem 2:25 og 2:31min.

Træningen blev afsluttet med 250m bryst, hvor der indrømmet ikke var meget overskud tilbage. Det var derfor temmelig udmattet men med en god følelse, at jeg afsluttede.

På fredag er ugens sidste træning – hvor jeg sigter efter 2km. Måske lidt mere eller mindre afhængig af overskuddet. Herefter står den på en meget tiltrængt hvileuge. Det bliver sgu godt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *