Forberedelse til start

Det er pokkers ærgerligt, at sætte en god veltrænet form over styr på konkurrencedagen på grund af små forkerte fejltagelser. Selvom folk er forskellige, kommer her en lille liste med gode råd fra andre og erfaringer, jeg selv har gjort mig i min tid som aktiv løber.

Aftensmaden dagen før er utrolig vigtig. Det er her, du giver dig selv den største chance for at stå knivskarp klar med en god mavefornemmelse. Generelt er protein og kulhydrater det, du bør gå efter. Den klassiske pasta med kødsovs slår som regel aldrig fejl. Undlad dog chilien hvis du ikke er vant til det. I det hele taget er aftenen før ikke tidspunktet, hvor du bør eksperimenterer med ukendte (særligt eksotiske) retter. Til de lidt kortere distancer er min tilgang altid hellere for lidt end for meget. Følelsen af en fuld mave på startstregen er mentalt ikke den bedste forudsætning for et godt løb.

Nervøsitet om natten er en naturlig del af det ukendte – i alle livets situationer. Glæd dig over, det betyder, du er opsat på at gøre en god indsats. Erfaring betyder dog for de fleste en del, jeg sov selv markant bedre og hurtigere allerede til mit andet større løb.

Morgenmåltidet er uhyre svært at ramme rigtigt. For lidt kan nemt give en fornemmelse af, at være i “energiunderskud”, selvom det for langt de fleste ikke er tilfældet. Fælden er, at du let spiser lidt ekstra for tæt på løbet, og dermed risikerer mavekneb undervejs. Omvendt tynger for kraftig en morgenmad selvsagt også maven. Havregryn med en smule mælk og rosiner,  er ganske udmærket. Hvis du er rigtig hardcore erstatter du mælken med vand. Dertil en bolle med mager kødpålæg og et glas juice, har jeg selv ganske stort held med. Spiser typisk 3-4 timer før startskuddet. Det giver maven tid nok til at fordøje maden, optage energien og tillader et toiletbesøg inden. Mange spiser desuden en banan/energibar kort forud for løbet. Det er i min optik en smule unødvendigt for langt de fleste – specielt på korte distancer – men smag og behag er som bekendt individuelt.

Kom altid i god tid, så du hvert fald ikke stresser over at skulle hente startnummer og få sat chip i skoen. Desuden giver det følelsen af kontrol i ro og mag at få varmet ordentlig op.

God (med)vind på turen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *