Guide: Sådan får den længste batterilevetid på dine Garmin enheder

I denne guide giver jeg et par gode tips og tricks til hvordan du får mest muligt batterilevetid ud af dine Garmin enheder. Uanset om det er populære Garmin Forerunner eller cykelserien Garmin Edge.

Vi er midt i Maj og cykelsæsonen er endelig kommet i gang. Forude og de næste mange weekender står et hav af de gode, danske motionscykelløb og venter. Masser af kilometer i flotte omgivelser. Men du kender det sikkert. Batterilevetiden er officielt langt rigeligt, men i praksis løber du alligevel tør for strøm, inden du er hjemme. Det kræver ofte en mindre ingeniøruddannelse at forstå alle funktioner og mekanikken bag, men med et par simple fifs kan du klemme ekstra saft ud af batteriet.

Jeg har sorteret guiden efter de råd, der giver den største effekt på levetiden af batteriet først. Du kan derfor med fordel prøve dem af fra toppen og måske blot skele til de sidste. Har du selv råd udover – så bidrag gerne i debatten. Vi kan alle bruge dem!

Grundlæggende om design og dets indvirkning på batteriet

Inden vi dog når helt så lang, vil jeg gerne bruge to minutter på lidt grundlæggende viden. Vi skal ikke igennem en mindre fysiktime, men blot stifte bekendtskab med nogle af de grundlæggende præmisser, der bliver lagt allerede i designfasen – og hvilke konsekvenser disse tager med sig.

Teknologiverdenen er – og har altid været – mindre, hurtigere, billigere. Regnekraften i vores almindelige telefoner i dag er helt vanvittige, hvis man sammenligner dem med tilsvarende bare få år tilbage. Ti år tilbage og ydelsen minder om noget, der er lysår væk.

Men kravet om størrelsen og giver problemer. Vi tænker måske ikke over det, men opbevaring af strøm på batterier er en tricky størrelse. Selvom kapaciteten i ens batterier- oftest målt i mAh – stiger over tid, så er den nemmest måde at få større kapacitet stadig at forøge den fysiske størrelse af batteriet. Jo større batteri, jo mere juice.

Fint. Så gør vi det?

Nej. Forbrugerene – dig og mig – er jo egentlig ikke særlig interesserede i at slæbe rundt på en klods af en GPS-enhed, fordi der skal være plads til et mindre kraftværk.

Tænk på udviklingen af de seneste års såvel GPS løbeure som cykelcomputere? De er oftest blevet mindre klodset, smartere med mere regnekraft og avanceret funktioner.

Derfor: Mindre fysisk plads til batteriet, stadig stigende krav om smartere funktioner.

Så selvom der sker meget indenfor batteriteknologien, så ser vi lidt forenklet sagt at teknologiudviklingen holdes i skak af mindre fysisk størrelse og krav om bedre skærme, flere funktioner m.fl.

Intet tyder imidlertid på, at den tendens forsvinder indenfor den nærmeste årrække – så måske vi bare skal blive bedre til at kontrollere og fintune indstillingerne. Dem vi selv kan påvirke. Det forsøger vi nemlig i denne guide.

Optimér og forøg batterilevetiden på dine Garmin GPS enheder

Jeg tager i guiden udgangspunkt i min cykelcomputer Garmin Edge 1000. Det kunne sagtens have været både en anden i Edge-cykelcomputeren serien, eller for den sags skyld et løbeur i Forerunner-serien. Mange af rådene gør sig sågar også gældende for andre producenter end Garmin – omend funktionerne og indstillinger, vil være forskellige.

Valget på Garmin Edge 1000 skyldes flere forhold. For det første er der et hav af indstillinger at gøre godt med, der kan tweakes og justeres ret detaljeret. Det giver et godt udgangspunkt i forhold til det mulige spillerum. For det andet gør den store skærm, at der potentielt kan bruges rigtig meget strøm på enheden. Den store fysiske størrelse gør dog også, at der er et stort batteri – således at der i hvert fald potentielt også kan klemmes mange timer ud af enheden.

Med andre ord: Forskellen mellem skuffelse og tilfredshed med batterilevetiden er så afgjort til stede. Officielt er batterilevetiden op til 15 timer. I praksis oplevede jeg i starten cirka det halve. Det er med tiden dog lykkedes mig at opstøve en række råd og egne erfaringer.

En lysstærk skærm er en rigtig batterisluger

Generelt er belysning af skærmen den store strømsluger – uanset om det gælder løbeure, cykelcomputere, din smartphone eller bærbar. Det kræver strøm. Meget strøm. Garmin Edge 1000 har en ganske stor skærm, og det er dermed et helt åbenlyst sted at starte.

Jo større et skærmareal, der skal lyses op, jo mere strøm skal der bruges. Tilsvarende med jo mere lys du vil have. Som udgangspunkt justerer skærmen selv lysstyrken via “Auto Brigthness” funkionen. I praksis betyder at, at skærmen omfatter hvor meget lys du er omgivet af og selv op/nedjusterer tilsvarende. Det virker faktisk ganske fint, således at kører du igennem en skov eller en tunnel, skrues der selv op.

Du kan dog slå funktionen fra og manuelt tvinge den ned på lavere niveau. Jeg kører selv med anden/tredje-laveste lysstyrke – og kan faktisk sagtens se, hvad jeg skal. Her er rigtig meget at vinde!

På andre Garmin enheder kan indstillingerne variere lidt. Mange løbeure har kun mulighed for at justere på, hvor længe der skal være skærmlys slået til efter, man har rørt uret.

Det er åbenlyst en god idé at slå “always on” fra, med mindre man løber i komplet mørke.

Regnekraft er hårdt – brug navigation med omtanke

Bruger du navigationsfunktionen trækkes meget strøm. Det er en kompliceret sag at beregne ruter og give dig vejvisning live. Er det slået til, arbejder computeren på højtryk og det kræver meget strøm. Værst er det, når selve kortet vises.

Kører du efter en planlagt rute, så “stil” dig på andre skærmvisninger end selve kortet i alt den tid, det kan undværes. Brug med andre ord kun kort-siden, når det er nødvendigt og du er i tvivl om rutens udformning. Det hjælper også mærkbart!

Brug kortet når du er i tvivl. Men stå et andet sted mens du “bare” ruller af sted.

Virtual partner er på en sidebemærkning også oftest beskyldt for at være en strømsluger. Kan ikke helt forklare/forstå hvorfor, men har læst mange sige, det hjælper at slå den fra.

Tænk dig om med Bluetooth, WiFi og GPS + GLONASS

Noget af det der også gør Garmin Edge 1000 til en fornøjelse, er de mange tilslutningsmuligheder. Bluetooth, WiFi og deslige. Har du tilsluttet Edge til din smartphone via Bluetooth dræner batteriet rimelig hurtigt. Specielt hvis du anvender smartfunktionerne (altså at du kan se sms’er og opkald på cykelcomputeren).

Overvej om du har brug for BlueTooth tændt hele tiden. Batteriet vil takke dig.

Livetracking har jeg ikke anvendt, men forestiller mig også at det er en strømsluger – da du her tvinger Edge 1000 til at sende data til telefonen hele tiden. Har du brug for at holde dine venner og familie underrettet eller kan de vente med at se ruten til bagefter? WiFi er lækkert, da upload af data sker hurtigt efter du er hjemvendt. Men tænk dig om. Selvom enheden ikke i teorien bør søge efter WiFi netværk ude på ruten, så er det måske noget af det, du kan slukke for uden at gå glip af noget. Du kan altid slå det til, når du kommer hjem igen.

Satelitesøgningen kan stå til enten at bruge kun GPS eller både GPS+GLONASS. Sidstnævnte giver bedre præcision af rutens opmåling, men tager ca. 10 % ekstra størm. Kører du på åbne landeveje med frit udsyn til himlen, kan du sagtens nøjes med GPS-only. I bymiljøer eller tætte skove er det godt at give GPS-systemet lidt ekstra hjælp i form af GLONASS.

Bedøm selv om det er nødvendigt.

Eksterne sensorers påvirkning af batteritiden

Valget af ekstra tilkoblede ANT+ sensorer gør også en forskel. Generelt kan man sige, at jo flere sensorer, du har slået til – jo mere strøm bruges der. Jeg kører dog altid med både kadence-, speed- og pulssensor.

Præcist hvor meget merforbruget er, har jeg hverken selv kunne måle pålideligt eller finde svar på online nogensteder. Det tætteste jeg kommer er dog, at merforbruget formentlig er temmelig begrænset. Har du brug for lige de sidste procenter ekstra kraft – så slå unødvendige sensorer fra.

Datarecording – hvor detaljeret ønsker du træningsdata

Endeligt er der muligheden for at vælge hvor hyppigt data skal gemmes. Enten gemmes din træningsdata via “Smart” eller “hvert sekund”. Hvis du gemmer data hvert sekund forøger du præcisionen af træningsdata. Dvs., at det data du får ud er mere detaljeret, fordi såvel satelitpositioner, evt. puls, wattmåling, kadence (og hvad du ellers måtte have af sensorer) registreres hvert sekund og gemmes hvert sekund. Det giver en mere tro/virkelighedsnær repræsentation.

Det er ret lækkert og højest anbefalingsværdigt, hvis du ønsker at fordybe dig i træningen bagefter.


Anvender du “Smart” snyder enheden en smule, og forsøger at gætte på hvornår data kan undlades. Oftest gemmes data måske kun hvert 5-7 sekund.

Kører du lige ud, er det tæt på ligegyldigt da du stadig har målingen a og b og dermed kan regne distance, fart osv. ud ret præcist. Hvis du derimod drejer, kan elektronikken gætte forkert og vise, at du har drejet før/efter svinget eller mere eller mindre skarpt end virkeligheden. Det giver nogle ret mærkelige ruteoptegninger bagefter…

Det er lidt kryptisk at forklare. Men essensen er at “Smart recording” medfører en vis “udglatning” af data, da der simpelthen er færre målepunkter. Du vil med andre ord ikke nær så tydeligt se små ændringer i fart, puls, højdeprofil, ruteoptegning osv., fordi datapunkterne simpelthen mangler.

Effekten af batterilevetiden er dog op til diskussion. Garmin mener ikke selv det påvirker. Teoretisk set burde det også være yderst marginalt, da der udelukkende er tale om, hvor tit data gemmes – registreringen/målingen sker lige ofte. Det er kun et spørgsmål om det lagres eller ej.

Ikke desto mindre er der flere der beretter om dårligere batterilevetid med lagring hvert sekund. Jeg foretrækker at mit data er så detaljeret/hyppigt som muligt, så anvender alligevel hvert sekund . Men vi er ikke alle ens – måske dit behov er anderledes.

Konklusion: Trim indstillinger og opnå markant længere batteritid

Sikke dog en omgang.

Som jeg skrev er udgangspunktet taget i Garmin Edge 1000. Nogle af indstillinger findes i andre Garmin enheder – andre gør ikke. Nogle på andre konkurrenters produkter – andre ikke. Uanset er konklusionen, at der er noget at hente.

Alt efter hvor meget ekstra juice du har brug for, kan det være nødvendigt at gå mere eller mindre drastisk til værks. Bruger du alle trickene i denne guide – bør du kunne klemme de lovet 15 timers tracking ud af Garmin Edge 1000. Er du lidt mere konservativ, opnår du nok et sted mellem 8-12 timer. Ned med lysstyrken, væk med Virtual Partner og brug kortvisningen med omhu, så er du nået langt.

Endeligt kan du også overveje en powerbank, hvis du har brug for at kunne lade undervejs. Selv en kort opladning på en café til en kop kaffe kan give gode ekstra procenter på batteriet.

Husk også at der udover indstillinger er en fysisk begrænsning. Den kan vi ikke ændre, men vi kan lege indenfor råderummet – så prøv dig frem!

Har du gode råd, jeg har glemt – så skriv dem endelig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *