Guide: Sådan får du en bedre GPS præcision

Du kender det garanteret. Iført løbesko står du ventende klar og tripper – men dit ur kæmper med en dårlig GPS modtagelse i evigheder uden at blive klar. Markedet for løbeure med indbygget GPS måling brager derudaf, men af og til kommer der skår i glæden. Måske har du prøvet at komme hjem og få overført din seneste løbetur blot for at konstatere at målingen er upræcis. Så hvordan opnår du en bedre GPS præcision på dit løbeur? Du får her fire simple og et potentielt irriterende råd, der hvis du følger dem, burde forbedre risikoen for fejlmålinger på dine træningsture.

Men inden vi når så langt til at se på, hvordan du opnår en bedre præcision, så lad os bruge bare to minutter på at forstå, hvad GPS er, hvordan systemet virker samt hvilke udfordringer der oftest får skylden, når du oplever ukorrekte målinger.

Hvad er GPS?

Chancen er stor for, at du allerede flere gange har brugt GPS – om det så er på bilferien sydpå eller til at opmåle din træning er for så vidt sagen ligegyldigt. GPS, eller Global Positioning System som det korrekt hedder, er et satellitbaseret navigationssystem, opbygget af et 24 satellit stort netværk. Systemet er udviklet og driftes af det amerikanske forsvarsministerieum – oprindeligt tiltænkt militære forhold, men er siden 1980erne gjort tilgængelig for den brede offentlighed.

Satellitterne kredser om jorden og kan anvendes til at bestemme position, fart og tid hele døgnet rundt for brugerne af systemet.

Systemets enorme popularitet skyldes, at GPS stilles til rådighed kvit og frit for alverdens brugerne over hele verden og virker 24/7 uanset, hvor du befinder dig.

Hvordan virker GPS?

Det er alt sammen meget fint, men er du lidt en teknisk interesseret person som jeg, har du måske også spekuleret over, hvordan GPS så virker.

Det er der skrevet mange gode forklaringer på, ligesom der findes et hav af tegninger og videoer der på meget forskellige niveau beskriver systemets på samme tid simple, men også enormt komplekse virken.

Til husbehov er det nok at vide, at hver af de 24 GPS satellitter cirkulerer to gange om jorden i en meget præcis bane. De sender fra denne bane et signal til jorden, som opfanges af en modtagerenhed fx din smartphone, GPS i bilen eller løbeuret. Modtagerenheden sammenligner kort fortalt tidspunktet signalet fra satelitten var afsendt med hvornår, det var modtaget. Tidsforskellen fortæller enheden, hvor langt væk denne satelit er. Tilføjes yderligere signalet fra to satellitter kan enheden ved hjælp af trilateration tegne et 2D kort, som igen kan bruges til at udregne lokation og fart relativt til hinanden. Yderlige tilføjelse af en eller flere satellitter giver mulighed for at tegne et tre-dimensionalt kort og derfor tilføje højdemåling.

Typiske kilder til forstyrrelse af GPS signalet

Selvom GPS er fantastisk smart, er der en række kendte forhold, der potentielt kan forstyrre eller nedsætte signalstyrken og dermed gøre livet surt for os motionister. Du har sikkert før oplevet, at uret er evigheder om at finde satellitter eller måske at din viste hastighed undervejs på en rute svinger hysterisk selvom du løber i samme tempo.

  • GPS signalet kan reflekteres af store objekter som bygninger, tæt terræn eller skove.
  • Antallet af synlige/forbundne satellitter. Generelt set kan man sige, at jo flere satellitter modtageren har fat i jo mere præcis bliver målingen, idet der er flere fixpunkter at beregne position ud fra – og derved teoretisk set en mindre standardafvigelse.
  • Bevidst smoothing i softwaren. Af og til skyldes upræcise opmålinger faktisk, at softwaren i din modtagerenhed bevist lader være at gemme positioner hvert sekund. I stedet anvendes en algoritme, der fortæller enheden, hvornår du ændrer retning og kun her gemmes så punktet. I teorien er det lige gyldigt, om enheden gemmer to punkter fra A og B eller 100 punkter, hvis du er løbet i en komplet ret linje. Distanden vil være ens.Sådanne smoothing – eller ’smart recording’ teknikker som det undertiden kaldes – er gavnligt idet de færre gemte punkter optager mindre plads på enheden, og du derfor kan gemme flere træninger inden pladsen er tom. I praksis fungerer det ikke altid lige godt, og du vil typisk opleve, at du får tegnet en noget kantet træning bagefter, fordi du ikke altid løber 100 % som enheden estimerer.

Tips & Tricks til bedre GPS præcision

Det var lidt af en smøre, men lad os prøve at dykke i, hvad du så faktisk kan gøre for at opnå en bedre GPS præcision.

Tålmodighed er en dyd

Et af de bedste råd er faktisk at væbne dig med tålmodighed. Det er blevet lidt af et marketing stunt at kunne skrive på sit produkt, at GPS modtagelsen opnås på så kort tid som muligt. Men at enheden har GPS forbindelse er ikke det samme som en god præcision. Som beskrevet tidligere kræves tre satellitter for at kunne anvende GPS, men flere giver ofte en bedre præcision, da standardafvigelsen da er minimeret.

Det kan derfor ofte betale sig at vente et øjeblik ekstra efter, at dit ur har bippet med beskeden om at GPS signalet er fundet. Flere løbeure har faktisk mulighed for, at vise GPS nøjagtigheden i meter. Det er fx gældende for Garmins ældre Forerunner 610. Det var her ikke unormalt, at uret først viste ca. 20-25 meters nøjagtig, når signalet først var låst fast, men efter ca. ½ minut mere var nede på 3-7 meter. Andre ure på tværs af type, prisklasse og mærke har tilsvarende funktion.

Løber du med andre ord med det samme, risikerer du, at den første del af målingen bliver upræcis indtil uret har fået forbindelse til flere satelitter og en bedre præcision.

Lavpraktisk gør jeg ofte det, at jeg stiller mig udenfor, tænder GPSen i uret, og binder løbeskoene, lyner vindjakke og den slags småting imens. Det betyder, at jeg altid har haft GPS modtagelse i et godt minuts tid, inden jeg begiver mig af sted.

Eksempel på dårlig GPS modtagelse først på ruten.

Punkt 1 på ovenstående billede viser en sammenligning af to forskellige GPS ure, som illustrerer problemet godt. Den blå opmåling stammer fra et ur, der har stået ca. ½ minut efter, det har klarmeldt inden jeg trykkede start. Omvendt er målingen med det orange ur begyndt, så snart uret viste “GPS ok”. Bemærk hvordan sidstnævnte klart har en masse fnidder på starten af ruten, inden det får forbindelse til nok satellitter. Umiddelbart lover alt fred og idyl mod punkt 2, men bemærk hvordan GPS opmålingen alligevel fejler, når retningen ikke længere blot er lige ud, men derimod svinger.

Punkt 3? Det kommer vi til om lidt.

Placering er alfa og omega

Et andet råd er at placere dig så ideelt som muligt i forhold til dine omgivelser.

Forsøg så vidt muligt at undgå høje bygninger eller skove, men placer dig i stedet med frit udsyn til himlen, når du starter ruten. Det er min erfaring, at det for uret er bedre at løbe ind i udfordrende omgivelser end at starte i dem.

Undgå brug af “smoothing” eller “smart-recording

Som nævnt anvender nogle ure smoothing-teknikker for at spare plads på den oftest begrænset interne lagerkapacitet. I praksis kan det betyde, at dine træninger bliver mere kantet og upræcise end de behøver.

Det er min holdning, at jeg hellere lidt oftere sletter gamle træninger end bevidst at gå på kompromis med præcisionen. Forsøg derfor at finde og slå diverse smoothing og “smart-recording” fra på din enhed.

På visse Garmin enheder finder du det under Settings –> System –> Data Recording.

Valg af enten "Smart recording" eller hvert sekund.

Valg eller fravalg af “Smart recording”.

Det er dog ikke alle enheder, der enten anvender sådanne teknikker eller hvor du som bruger kan fra/tilvælge det.

Vær obs på firmware opdateringer

Jeg kan allerede høre dig tænke, hvad snakker han nu om… men bær over med mig. For der er faktisk en god portion sandhed i det. Selvom det er det valgte indbyggede GPS-chipsæt, der ultimativt afgør, hvor præcist din enhed potentielt kan blive, kan firmwaren have afgørende betydning for hvor langt fra det teoretiske potentiale, der opnås.

Det er desværre alment kendt, at særlig nyere ure ofte lanceres med en lidt for hurtig-skrevet software med en del børnesygdomme til følge. Dette har også gjaldt præcisionen af den software, der skal tolke på signalerne fra satelitterne og beregne deres input om til en brugbar, valid opmåling. Både Garmins Forerunner 620 var i dets tidlige stadie kendt for alvorlige GPS problemer, ligesom også unøjagtig GPS har drillet mange Fenix 3 ejere.

Se fx følgende change-log på en firmwareopdatering udsendt af Garmin til deres Fenix 3:

Det er dog ikke kun et Garmin issue. Også andre producenter har døjet med upræcis GPS i tidlige stadier. Det er derfor altid et godt råd at holde sit ur opdateret med seneste firmware.

Der er forskel…

Udover ovenstående er den barske sandhed dog også, at der er forskel på ure – uanset hvor mange af disse råd du gør brug af. Nogle ure indeholder simpelthen bare bedre modtagere, der i enslignende forhold vil performe bedre end andre. Det kommer specielt til udtryk under svære forhold.

Kan du huske punkt 3 på illustrationen fra tidligere? Nej vel. Så her en gentagelse:

Der er på dette tidspunkt løbet i ca. 20 minutter, og begge ure har derfor ensligende betingelser. Bemærk hvordan det i dette punkt – og resten af ruten – nu er det gule ur, der klarer sig bedst og ikke skærer af i de mange skarpe hjørner.

Det er på mange måder lidt ligesom antennerne i mobiltelefoner. Stå med to forskellige samme sted og den ene kan have dårlig forbindelse, mens den anden har fuld knald på. Det samme gør sig gældende her.

Meget lig hvad angår mobiltelefoner, virker det til, at udviklingen går baglæns med hensyn til GPS præcisionen. Det er naturligvis en meget grov generalisering, men tendensen er desværre, at de lidt ældre ure generelt betragtet er mere præcise end deres nyere efterfølgere. Årsagerne er nok, at man i jagten på bedre levetid, flere funktioner samt smallere, tyndere og mere kompakte designs går på kompromis med GPS modtageren.

Så hvad skal du købe?

Det er et meget svært spørgsmål. Generelt vil jeg mene, at GPS modtagelsen på langt hovedparten af løbeure på markedet over en bred kam leverer en fornuftig præcision til motionister. Særligt hvis du følger ovenstående råd.

Men ønsker du bedst mulige præcision er en kalibreret footpod bare stadig at foretrække.

2 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *