Min første oplevelser med 100 km cykling

100 km cykling. Læs det igen. Tænk over hvor langt det faktisk er at køre – i bil vel at mærke. Det er derfor desto federe at jeg nu kan skrive, at jeg har prøvet kræfter med netop de magiske 100 km på cyklen.

Jeg prøvede for halvanden uge kræfter med Marselis Cykelløbets 50km rute, hvilket gik så godt, at jeg kun tre dage efter satte næsen op efter at fordoble distancen. Vejrudsigten varslede temperaturer tæt på 30 grader og med nærmest ingen vind, lød det som en umulig opgave. Derfor besluttede jeg mig for, at stå tidligt op og begive mig ud på ruten allerede fra morgenstunden.

Som sagt, så gjort. Klokken 6:45 stod jeg i gårdhaven foran lejligheden iklædt nyindkøbte Force shorts med gelpude, min prisbillige cykeltrøje samt cykelhandsker, sko og naturligvis cykelhjelm. Garmin Edge 1000 cykelcomputeren var indkodet med den lange, smukke 100km rute brugt til Marselis Cykelløbet.

100 km kræver outfit og gadgets.
100 km kræver outfit og gadgets. Scott Addict 30, Garmin Edge 1000 og Force shorts og Astral cykeltrøje.

Jeg cykler som regel alene med vand og eventuelt en banan i baglommen, men denne gang var jeg forberedt lidt bedre med energipulver blandet op i vand samt en egentlig energibar. Knap forventelig fire timer på cyklen er alligevel langt uden proviant.

Et tung vejrtrækning senere og jeg klikkede mig i pedalerne og satte kursen mod Tangkrogen, der dannede rammen for rutens begyndelse. Bip, tiden startet. Den indledende stigning opad Oddervej er en grum af slagsen med omtrent 90 højdemeter, og er samtidig mentalt en dræber, da den for alvorlig sætter spørgsmålstegn ved det, man har sat gang i.

»Hvis jeg pruster som en døende mand allerede nu, hvordan skal de næste 95 km så ikke gå?«

Heldigvis får det en ende, og mens man puster ud og drejer mod Mårslet kan man mentalt forberede sig på de nye udfordringer. Det går lidt nedadbakke og farten er høj. Der var lidt vejarbejde i Mårslet omkring togskinnerne, men ikke mere end man kunne liste sig henover via fortovet. Måske ikke helt reglementeret, men tanken om ekstra kilometer pga. omveje var ikke just tillokkende.

Efter Mårslet var klokken blevet lidt over syv og et par hjorte, havde forvirret sig ud på landevejen. De stod som i en anden Disney film med blikket forurettet mod billygterne, og var ved at falde, da jeg kom (efter egen hukommelse) susende forbi. Vi undgik dog et crash og jeg kørte opløftet videre. Landevejene her er snævre, små og ensommelige. Meget terapeutisk at køre igennem en sommermorgen. Forbi Ask, Balle, Hvilsted og Torrild. Uret bippede jævnligt – ligedele pga. navigationsinstruktioner, højre, venstre, højre, højre, venstre – og nu også pga. den første time var gået.

100 km cykling
Klar blå himmel, solskin og øde landeveje. Opskriften på en god tur.

Efter Torrild skiftede ruten fra den tidligere kørte 50km tur. I stedet for at fortsætte ad hovedvejen mod Odder og hjem, skulle jeg fortsætte sydpå. Mod Oldrop, ned om Hundslund, Elbæk og igennem Søvind. Halvvejs… 50km! Alt sammen små byer der siger de færreste noget, medmindre man er ualmindelig lokal kendt. Vinden kom fra nord og jeg kørte i medvind. Hurtigt, med opløftet pande men også med en begyndende, spirrende tvivl om egne evner. Det var snart tid til at dreje mod øst og dernæst nord. Imod vinden … ved kysten. Det kunne nemt blive en kamp, og måske havde jeg kørt lidt over evne indtil? Hvad ville de resterende 50km bringe?

Allerede kort efter Søvind, hvor vejen drejede mod øst ramte virkeligheden mig som en våd klud i ansigtet. Den lette brise, der før gjorde kørslen til en fornøjelse, var erstattet af en sidevind, der måske ikke var umulig nu, men satte tanker igang om hvad ville ske, når de sidste 35km skulle køres i modvind.

Ruten omkring og langs det nordlige af Horsens fjord er smuk. Virkelig anbefalesværdig. En herlig blanding af skovområder, udsigt til vandet og idyldiske landeveje. En sand perle for cyklister. Det gik stadig fornuftigt, omend hastigheden faldt en smule og den første træthed begyndte at sætte ind. Normalt ville jeg snart være hjemme, men med stadig 35km igen var den glæde stadig kun en lille prik i horisonten.

Lidt udenfor Hou (måske mest kendt for dens havnefest af samme navn samt færger til Tunø og Samsø), drejede vejen nordpå og det var nu tid til det mest frygtede stykke på ruten. Kyststrækningen langs havet i modvind. Ikke overraskende måtte jeg på trods af det flade landskab geare lidt ned på cyklen. Tog hul på min medbragte energibar, og fik skiftet playliste på Spotify. Ørene trængte til lidt mere rocket musik for at kæmpe mig igennem.

Turen fra Hou, forbi Saksild, Norsminde, Astrup og til Fløjstrup skov har jeg efterhånden kørt mange gange. Det er både godt og skidt. Godt forbi man kender ruten som sin egen bukselomme. Skidt fordi… ja, man kender ruten som sin egen bukselomme med alle de små lumske stigninger og pinsler, der venter. Jeg besluttede, pga. erfaringer fra oplevelserne tre dage forinden, at lave en mindre detour ved Astrup og droppe turen igennem Fløjstrup/Astrup skov. Der var Sculpture by the Sea, hvilket havde medført kødannelse og oceaner (no pun intended) af mennesker. Jeg måtte køre i kø dengang, hvilket jeg ikke orkede en gang mere. I stedet slog jeg ruten igennem Beder og via Oddervej hjem.

100 km cykling
Kyststrækningen er en vidunderlig tur, der nemt kan anbefales alle cyklister.

Det var med trætte, syreholdige ben at uret bippede sidste gang og jeg med glæde konstaterede for første gang, at der stod “omgang 100”. Hvilken følelse, hvilken sejr! De sidste 35km havde jeg som forventet ikke kunne holde farten, men ikke desto mindre var det lykkedes at holde 31 km/t i snit samlet set – hvilket jeg ikke havde turde håbe på over så lang en distance. Det var derfor med et kæmpe smil, at jeg trillede de sidste kilometer gennem byen og hjem igen til et bjerg af kulhydrater.

Nu går tankerne kun i en retning… Nye udfordringer, stay tuned!