Udendørs cykelsæsonen startet med et brag

Som titlen antyder, så er udendørs cykelsæsonen startet med et brag for mit vedkommende. Efter hvad der føles som en evig vinter med slud, kulde, sne og sjap virker det til, at det endelig er blevet forår nok til at trække raceren ud af hjemmetræneren og ud på landevejene. Det er noget ganske særligt – lidt ligesom med køer første gang på græs uden anden sammenligning i øvrigt. 😉

Jeg valgte udover en grunding forårsrengøring og smøring også at få skiftet kæden samt smide et par nye dæk på raceren. Efter nærmere research faldt valget på et sæt Continental Grand Prix 4000s ii – der får masser af positive ord med på vejen fra diverse anmeldere samt brugere. Faktisk er det måske det mest populære landevejsdæk på markedet. Hvert fald bl.a. brugerne på det fremragende site road.cc.

Kombinationen af lav vægt og rullemodstand sammen med høj slidstyrke og godt vejgreb er en sikker vinder. Så det glæder jeg mig til at få testet igennem – og de første erfaringer er absolut positive.

De første kilometer udendørs er allerede i benene. Faktisk er det blevet til tre ture hvoraf den sidste blev kørt i går og var sæsonens første 100 km. Alarmen ringede lidt før solopgang, så jeg en knivspids over 7 kunne stå klar på Brabrandstien iført gear og en fuldtopladet Garmin Edge 1000 indkodet med 100 kilometer asfalt forude.

Ruten blev kraftigt inspireret af Marselis Cykelløbets 100 km tur dog med en alternative fremføring de første 30 kilometer.

Vindstyrken kom en kende bag på mig og allerede de første 20 kilometer blev hårdere end forventet. Her vekslede ruten dog mellem byområder og bakker med en smule læ af og til. Syd for Solbjerg og de første 30 km, slog ruten om i stik syd og de mange åbne områder med store, tomme marker på begge sider af landevejene satte hurtigt sine spor. Blæsten kom direkte imod, og gjorde det til en kamp at komme frem. Farten dalede hurtigt og benene føltes tunge.

Med tanke på jeg ikke engang var halvvejs i mål endnu, var mit fokus at forsøge at holde kadencen høj. Jeg har før oplevet, at min kadence automatisk falder når fysikken presses og jeg bliver træt. Det medfølger oftest, at mælkesyren lettere bider sig fast i benene, og de opleves enormt tunge mod slutningen af ruten. Det er sket lidt før, og har gjort den sidste time på cyklen unødvendig hård.

Det lykkedes rimelig fornuftigt, og jeg fik langsomt slæbt mig igennem modvinden og forbi Søvind, hvor ruten drejede af mod øst og vinden derfor kom fra siden. Det hjalp en del. Tanken om, at det værste nu var overstået gav fornyet energi og mod. Med 50 kilometers modvind i benene var det dog ikke fordi, at en ny rekordtid lå og lurede lige om hjørnet. Mit fokus var fortsat en høj kadence med et stabilt tråd og at få pulsen kontrolleret igen.

Ved 70 km mærket, nær Hou, skiftede ruten igen kurs og det var nu medvind resten af vejen. Følelsen af at være flyvende var befriende. Efter godt og vel 2½ time på cyklen, var klokken nu også blevet mere menneskelig og mængden af andre cyklister stigende. De fik et par anerkendende blikke med på vejen, da de med forpinte ansigter sled sig imod mig gennem modvinden.

Resten af ruten gik fortrinligt. Der var fornuftigt overskud til at komme igennem de sidste strabadser igennem bakkerne ved Moesgaard, og jeg kom i mål træt – men ganske godt tilfreds. Måske det er indbildt, men tror at min kadence-taktik virkede.

Resten af den indeværende uge står nu på restitution, hvor planen er at komme ud og trille en tur eller to i et roligt tråd samt en lille løbetur. Begge dele dog uden at få sved på panden, men mere for at holde blodomløbet igang. Der er på en sidebemærkning også kun en måneds tid til Forårsløbet ved Hornsyld, hvor jeg som bekendt er tilmeldt 107 km ruten.

Med det i betragtning var det rart lige at få afprøvet den lange distance igen. Herfra skal formen bare justeres med lidt intervaller de sidste fire uger, så jeg er klar til at give den gas d. 30 april. Det skal nok blive fedt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.