En stille restitutionsuge

Som overskriften siger har det på mange måder været en stille restitutionsuge uden meget at berette. Jeg tror, at de fleste der regelmæssig dyrker motion kender følelsen, af der intet sker i de uger, hvor man hviler. Men det kunne faktisk ikke være mere forkert.

Det er videnskabeligt bevist, at man under træning faktisk nedbryder kroppen og at det derfor er i restitutionsugerne, at kroppen bliver stærkere, når den får tid og hvile til selve genopbygningen. Kroppen foretager med lidt fagsprog det, der kaldes superkompensation, der kort fortalt bygger muskelfibrene op igen – men styrker dem i forhold til hvordan, de var før. Med andre ord bliver du derfor endnu stærkere, og kan klare lidt større udfordringer næste gang.

Ganske simpelt egentlig, men alligevel svært for de fleste af os at huske på i hverdagens jagt på nye rekorder og formfremgang. Jeg skal hvert fald tvinge mig selv til at huske på ovenstående, når jeg træner og af selvsamme grund elsker jeg at følge et træningsprogram, som allerede har taget højde for dette i dets udformning. Alternativt til et egentlig træningsprogram er jeg begyndt at benytte en ganske smart funktion på Strava kaldet Fitness & Freshness – der desværre kun er tilgængelig for premium medlemmer.

Strava Fitness and Freshness
Tykke streg er fitness scoren, mens de to meget varierende grafer er hhv. fatigue og formscoren.

Det er en ganske kompliceret matematisk størrelse at udregne, men selve grundtanken er faktisk slående simpel.

Fitness kan kort fortalt koges ned til ens akkumuleret træningsmængde over tid. Ens fitness score beregnes ud fra intensiteten af ens daglige træning. Det vil kort sagt sige, at Strava beregner en score ud fra, hvor hård de givne træninger man har foretaget er. Beregningen er kompliceret og består af enten puls eller wattdata – begge hvis man har kørt med både puls- og wattmåler.

Freshness eller fatigue som det også kaldes på Strava er derimod noget mere simpel at forstå. Fatigue eller træthed på godt dansk er den velkendte følelse af udmattethed, der begrænser ens ydeevne. Fatigue er noget mere volatil i forhold til fitness scoren. Det betyder, at mens fitness scoren kun stiger langsomt ved kontinuerlig træning eller falder ved længerevarende pauser, varierer træthedsscoren en del mere. Alene få dages pause får scoren til at falde markant, ligesom én enkelt virkelig hård træning tilsvarende medvirker til en markant forøgelse.

De to – delvist modsatrettet faktorer – udtrykker ens “Form“. Form kan forstås som at være fit uden at være udmattet. Konceptuelt beregner Strava form som ens fitness niveau fratrukket ens træthedsscore.

Man kan således træne sig selv til en høj fitness score, men får man ikke restitueret nok, er ens træthedsscore tilsvarende høj – og man finder derfor sig selv i en ikke imponerende form. Fatigue er derfor en vigtig størrelse at holde øje med, idet den giver en god indikation for, hvornår man med fordel kan tage en stille restituionsuge. Fitness & Freshness grafen er samtidig også et super stærkt værktøj til at ramme topform, når man ønsker at peake fx op til et officielt løb.

Det kommer jeg uden tvivl til at bruge flittigt i sæsonen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.