Første milde uge af fit i 2018 projektet – så småt back on track

Det nye år er allerede godt i gang. Tiden flyver og den første uge af 2018 er allerede historie. Det betyder også, at jeg så småt er begyndt igen med træningen og at holde fokus på en sundere livsstil. Modsat tidligere år er det ikke et dediceret ”forårsprojekt” eller ”fit på 100 dage” tema, jeg arbejder med. I stedet vil jeg bruge resten af vinteren og foråret på at komme tilbage på sporet – og så ellers forsøge at holde ved på bagsiden af sommeren, når det bliver svært.

Historisk har jeg ingen problemer med at holde motivationen, når foråret, sommeren og de lyse aftenener lokker. De mange motionscykelløb holder mig i gang og sætter retningen for træningen. Problemerne opstår når sæsonen går på held og der ingen løb er.

Derfor vil jeg også omtale min træning i år i tre, seperate faser under ét samlet ”2018 projekt”. Første fase er resten af vinteren og foråret. Perioden kunne man lidt smart kalde for “back on track”. Det er her de lidt for mange kilo og dårlige vaner fra en meget sløj november og december periode skal rystes af. Fokus er på sundere kost, Hvid Januar, komme i gang med træningen igen og få noget form tilbage. Kulminationen bliver som de forrige to år Forårsløbet ved Hornsyld mellem Horsens og Vejle.

I år ligger det første weekend i maj i stedet for sidste i april, men uanset en god markering af foråret og cykelsæsonens rigtige begyndelse.

Næste fase er selve ”højsæsonen”, dvs. fra Forårsløbet og begyndelsen af sommeren til omkring efteråret alt efter vind og vejr. Højsæsonen betyder cykelløb og fokus bliver at skærpe formen, så jeg kan toppe på det rigtige tidspunkt. Sidste år var det Coast2Coast Jylland der udgjorde højdepunktet. Hvilket løb det bliver i 2018 er endnu ikke besluttet. Men tanken er, at formen skal toppe ved et lignende event – gerne fx en gang ultimo August.

Motivationen forventer jeg næsten selvsagt er til stede uden større anstrengelser, så det bliver formentlig en periode med mange km i benene og så mange deltagelser i løb som muligt.

Tredje og sidste fase bliver formentlig den sværeste. Sidst på året slipper motivationen og lysten tit op. Det er let ovenpå en god sæson at blive selvtilfreds og gå i stå. Denne fase bliver ”vedligeholdsfasen” og fokus bliver som navnet antyder, at holde formen vedlige. Vedholde de gode vaner og træningsrutiner. Det vil være okay at skifte træningsform til indendørs svømning eller spinning – det vigtige er blot, ikke at gå i stå.

Med det sagt (skrevet) så er året planlagt. Ugens første uge har budt på en del frost og kulde, men også et par pæne dage med solskin fra en skyfri himmel. Jeg har været på retroraceren (Peugeot PE400) et par gange til og fra arbejde, mens Scotten (Scott Addict 30) fik lov at komme ud fra gemmerne i lørdags til årets første rigtige cykeltur. Det blev til moderate 45km. Vanen tro med en galoperende høj puls og en pinagtig lav gennemsnitsfart (~25,8km/t).

Temperaturen var én enkelt grad over frysepunktet, men humøret højt! Det var virkelig skønt at trille rundt på landevejene igen efter over to måneders pause. Forhåbentlig får vi flere dage hvor det bliver muligt, hvis man pakker sig godt ind, at komme ud og trille lidt i det fri. Det har jeg godt nok savnet!

Kosten er bedre end inden nytår, men mangler fortsat lige det sidste opstramning.

Summa summarum ser første uge ud som følger:

  • Kampvægten siger minus ca. 1000g aka 1kg. Det meste formentlig blot væskeopkobning, så næppe det store reelle vægttab i denne uge. Skal jo
  • Cyklet: 78km – så kommet i gang igen. 🙂
  • 63.000 skridt – dvs. ~ 9.000 skridt pr. dag i snit. Absolut godkendt. 2. januar var lidt sløv…
  • Sovet som en sten.
  • Alkoholindtag: Nul og niks.

God vind derude!

1 Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *