Halvvejs med årets hvid Januar – vægten daler

Jeg er nu efterhånden halvvejs med årets hvid Januar – og vægten er så småt begyndt at gå i den rigtige retning igen. Nemlig ned.

Det har ikke været nogen hemmelighed, at December var en hård måned at komme igennem. Derfor er jeg også ekstra glad for, at jeg nu igen kan begynde at spore en fremgang. Her halvvejs igennem måneden og med årets første to uger veloverstået, er det nemlig blevet tid til endnu en status.

Træningen foregår fortsat via Zwift, som jeg bliver mere og mere begejstret for. Nærmest for hver dag der går. Jeg har længe haft det svært med indendørstræning i det hele taget. Det er bare ikke det samme som at race udendørs. Det kan Zwift heller ikke erstatte. Men Zwift kan noget andet.

Effektiv træning er nøglen her i vinterperioden

Jeg elsker, at jeg enormt effektivt kan hoppe på hjemmetræneren og tage en times session. Uden at skulle bruge den første halve på at pakke mig ind i adskillige mellemlag, regnovertræk til skoene, klistrer cyklen til i lygter og lys og den slags. Foruden faren for at punktere. Og så hjem og bruge en halv time på at vaske cyklen bagefter.

Det er sgu fedt! Gamificeringen må jeg også bare indrømme rammer mig rigtig meget. Jeg elsker, at køre rundt og unlocke diverse medaljer, challenges, nyt gear og så videre efterhånden som jeg stiger i graderne. Særlig fan er jeg blevet af de mange group-rides, der findes online. At tilmelde sig en på forhånd defineret sværhedsgrad og så bare trille rundt, mens man skriver med andre er sgu ret hyggelig. Sådan en time eller to flyver af sted!

Intet som rolig hyggerul af og til – lav puls og bare få nogle nemme km i benene.

Det passer perfekt til de dage, hvor man ikke lige har overskud til at udfordre sig selv, eller i det hele taget bare har brug for en rolig restitutionstræning.

Omvendt får den god gas i Tour De Zwift, hvor der er en ny “stage” – etape – ca. 3 dag. Med ca. 1.500-3.000 deltagere er der garanti, for at finde en gruppe der matcher ens evner og dagsform, og så det bare at holde kæden stram. Det er virkelig sjovt. Og hårdt!

Nå, det var faktisk lidt et sidespor. Men det hjælper mig belejligt til at opsummere ugens træning.

231 km. Rekordmange for én uge i vinterperioden. Bevares, der bliver kørt noget stærkere i Zwift end udendørs, men det er blevet til stadig næsten 7 timer i sadlen. Det er jeg super glad for. Og faktisk også en kende stolt. Det bedste er, at jeg ikke har det som, at det også krævede en særlig indsats. Faktisk tværtimod er jeg super motiveret for at holde dampen oppe i denne uge også.

Og næste.

Og næste.

Og…

Resultaterne for uge 2:

  • Tabt ca. 1 kg. Måske endda lidt mere. Har ikke fået mig regelmæssig vejet, så det er lidt op til dagens væskebalance. Men hvert fald et kilo.
  • 231 km og knap 7 timers aktivitet. Bum! Så vi sgu i gang.
  • Roligt, men bestemt begyndt at indarbejde en ny døgnrytme (mere herom senere)
  • Non-alkohol. Selvfølgelig.
  • Sovet glimrende, intet mindre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.