Resume af back on track træningen – uge 11

Det lysner efterhånden lidt i horisonten, selvom det længe har lignet en uendelig fimbul vinter. Foråret er lige om hjørnet med flere plusgrader og solskin. Det er med andre ord blevet tid til at gøre status og lave et kort resume af back on track træningen for uge 11.

Ugen startede som de sidste mange ganske koldt, men dog mere stabilt end det længe har været. Jeg kom derfor rigtig godt igang med at cykle til og fra arbejde de første fire dage. Desuden blev det til tre ganske korte indendørs træninger udover. To af dem via Zwift, som jeg i tiden er ved at lære at kende – mens den sidste blev en ultrakort 20 minutter test af min Garmin Edge 1000 som controller for BKool hjemmetræneren. Til de teknisk interesserede sker det via ANT+ FE-C standarden, som jeg tidligere har skrevet lidt om.

Kort sagt gør ANT+ FE-C det muligt at styre belastningen af hjemmetræneren direkte fra cykelcomputeren. Der er med andre ord ikke brug for en bærbar, iPad eller anden 3. parts enhed. Det gør det markant billigere at komme i gang, og også en anelse hurtigere i en snæver vending. Det er dog klart, at man også går på kompromis med nogle af de smarte ting. Fx videoruterne på BKools software eller de mange andre mennesker i Zwifts grafiske onlineunivers.

Jeg havde på forhånd programmeret en ganske lille workout struktur med lidt let opvarming og dernæst gradvist 20-30watts forøgelse af belastningen i to minutter. Selve træningen er der ikke det store at sige til, men funktionaliteten virkede ganske problemfrit. Det tager et par sekunder for træneren at justere belastningen til. Derfor fungerer de helt korte 10 sekunders max power intervaller ikke helt optimalt. Her er det min anbefaling at man enten opdeler i en gradvis stigning af belastningen over flere step – eller skruer lidt ned, og forøger varigheden i stedet.

I forhold til Zwift er jeg blevet meget klogere på hele brugerfladen, “gameplayet” og muligheder i softwaren. Jeg har primært brugt tid på de forudprogrammeret workouts, som er ret gode og ganske fleksible. De er lavet som % af din FTP værdi, således at når du indtaster din FTP, så udregnes programmet automatisk til din optimale belastning. Lækkert!

Jeg påtænker desuden, at tage en tur eller to i en af de mange group-workouts snarest for at få afprøvet dette aspekt også. Det kommer senere!

Sidst på ugen gik jeg dog i stå. Dels på grund af atter koldere vejr – men også fordi, der kom en ganske fremragende koncert med det lokale Århus band Bogfinkevej i vejen. Min søndag var lidt en prøvelse at komme igennem. Så behøver jeg vist ikke sige mere…

Resultater for uge 11

  • Kampvægten siger -700g (-10kg total!). Det andet delmål er dermed overstået, og jeg nærmer mig efterhånden noget rigtig positivt. Jeg kan fortsat roligt tage 5 kg, men det er bestemt en sejr!
  • Cyklet: 110 km ~ fire transportdage og en del bakketræning, gør at ugen faktisk er helt godkendt. Det blev lidt skævt fordelt, men ellers en ganske udmærket uge. Jeg kan mærke, at jeg mentalt har brug for at vejret arter sig og jeg får kørt nogle langture igen meget snart. Det presser mig en smule mentalt, at der er kortere og kortere til årets første motionsløb, og årets længste tur fortsat er relativt beskedne 81 km.
  • 42.000 skridt i ugens løb ~ 6.000 skridt om dagen. For lavt. Det må jeg kunne gøre bedre!
  • Alkoholindtag: Koncert lørdag. Øm hoved søndag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.