Resume af grundtræningen – uge 50

Så blev det weekend, og ugens sidste tur er veloverstået. I ugens løb har jeg kæmpet lidt med mit Garmin Forerunner 610, hvor remmen desværre faldte af. Jeg fik hurtigt et remkit som omtalt her på bloggen, men det gav alligevel et par dage, hvor træningen blev tracked med telefonen og Endomondo i stedet. Helt sjovt at være tilbage – og hvor jeg dog ikke savner fornemmelsen af en telefon, der hopper rundt i lommen. 🙂

Ugens hårdeste træning var tirsdag med anaerob tærskeltræning. På grund af det lumske sneglatte underlag blev tempoet dog holdt i et fornuftigt leje, og jeg fokuserede mere på at holde mig på benene end egentlig effektiv træning. 25min lige over mælkesyregrænsen blev det dog til, og med en god omgang opvarmning gav det i alt 9km til løbekontoen.

Dagen efter stod det på en ganske kort tur – uden musik i ørene, men blot for at få de nødvendige kilometer i benene. Jeg er stadig i tilvænningsperiode for at løbe fire gange ugentlige, og derfor også at have træning to dage i træk, så holder mig fra de helt store fysiske strabadser på anden-dagen. 6km i et overkommeligt tempo.
Fredag var så ugens næstsidste og mellemlange kontinuerlig tur. 8,5km i lidt over mit ‘long-slow-distance‘ (LSD) tempo. En lidt overskyet fornøjelse – men slap heldigvis for den værste snefygning og frost, som ellers var blevet lovet. Endeligt var lørdag den egentlige langtur, løbet i progressiv LSD-tempo. Med udgangspunkt i 5:40-5:45min/km (mit beregnet LSD-tempo), og stødt stigende så sidste kilometer løbes omkring 5:20min/km. Et par sekunder hurtigere per. kilometer. Det lykkedes ganske udmærket, se figuren med kilometertider til venstre. I alt lidt over 13 km. Utroligt så meget det kan mærkes, at temperaturen har sneget sig over frysepunktet, og vinden stillet af. Måtte lyne en smule op i jakken efter få kilometer på trods af den lave fysiske intensitet.

Alt i alt en fornuftig uge, hvor jeg fik øget volumen til mine ønskede 37km og samtidig fik tvunget mig selv til at overholde det lave tempo selv på de korte ture. Næste uge er det igen blevet tid til en hvileuge, inden årets sidste rigtige uge, hvor målet for første gang i løbekarrieren er at ramme de 40km.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.