Resume af grundtræningen – uge 52

Årets sidste uge sluttede med et brag. Som jeg tidligere har nævnt, er jeg i gang med at opbygge min grundform med en forøgelse af de ugentlige kilometre. Jeg har fulgt mit eget lille program, der er sammensat på baggrund af det løbeteori, jeg har kunne læse mig til. Det vil ganske kort fortalt sige, at jeg løber en ugentlig anaerob tærskeltræning, to rolige forholdvis korte ture, og en lang tur i LSD-tempo.

Årets sidste uge var første gang jeg brød 40km/ugentlig, og jeg er dermed godt på vej mod den grundform, der skal danne basis for det målrettede 16-ugers specialprogram, jeg påtænker at starte januar/februar. Det skal, hvis jeg 7-9-13 kan holde mig skadesfri, nok blive til en rigtig spændende periode med nye udfordringer og rekorder. Programmet jeg kommer til at følge, vil jeg senere løfte sløret for her på siden.

Mandagstræningen blev de ‘sædvanlige‘ 10km inkl. AT-træning, dog med en del flere højdemeter end vanlig. 4:46min/km gennemsnitlig. Onsdag tog jeg turen rundt om Ris Skov, og nød naturen og stranden i det nordlige Aarhus. 8km der på trods af et gennemsnitlig pace på 4:59min/km føltes præcist så hårdt som mandagens træning. Årsagen det mere løse underlag på stien blandet med en ret ondskabsfuld bakke fra Aarhus træbådshavn og op langs Dronning Margrethes Vej. Det gav en ret voldsom åndenød. Torsdag stod derfor på en kort tur med formål at restituere hurtigst muligt. Alligevel var benene friske, og jeg kæmpede for at holde tempoet nede. 5:05min/km på de 6km var noget hurtigere, end jeg havde sat næsen efter.

Ugens lang-tur har jeg som regel ønsket, at placere så vidt muligt med to hviledage efter. På trods af det langsomme tempo har jeg bedst erfaring med, at løbe fredag og så hvile lørdag og søndag. Det gør dog, at det kan være nødvendig at løbe tre dage i træk, så det var med en vis portion tvivl, at jeg begav mig ud på de 16km rundt om Brabrand Sø. Specielt nervøs fordi, jeg nok havde løbet lidt for hurtigt den forrige dag. Men tvivlen blev hurtigt gjort til skamme. De første 4km fløj af sted uden at mærke noget. 4km mere. Benene var stadig overraskende friske. Plads til løbe med overskud og afslappet stil uden at spænde i kroppen. Bare nyde turen. Efter vendepunktet ved enden af søen, røg tempoet lidt op og holdte det uden besvær der resten af turen. De 16km blev løbet i gennemsnitlig 5:13min/km – rigtig fint overskuddet og de forrige dages træning i betragtning. Specielt fedt fordi det føles som en mental revange fra det mislykkedes Audi Challenge Aarhus Halvmarathon, som også foregik på selvsamme rute plus lidt ekstra.

I alt 40km i 5:02min/km. Rigtig god træning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.