Tærskel-intervaller i snevejret

Mandag er vanen tro dagen, hvor jeg løber mit kvalitetspas. Sædvanligvis løber jeg mine kvalitetspas som mælkesyretærskeltræning, anaerob tærskel, hvilket foregår i et tempo lige omkring mælkesyregrænsen. Det kan udføres på flere måder, enten som en traditionel tempotur, hvor man løber 20-50min i et kontinuerligt langt løb eller eksempelvis som lange intervaller. Træningen har til formål at skubbe grænsen for, hvornår benene syrer til. Det burde i teorien gøre det muligt for mig, at løbe hurtigere på de længere distancer – hvilket er et klart mål i min træning.

I dag besluttede jeg mig for tærskel-intervallerne som variation, og det blev til 4 x 8mins lange intervaller i et ønsket tempo omkring 4:30min/km med to minutters pause/rolig gang imellem. Et hårdt sæt. Tænkte, at jeg kunne spare et lag tøj i forhold til udholdenhedsløb grundet det højere tempo, hvilket viste sig, at være en klog beslutning. Allerede efter det første interval, var jeg godt og grundig varm, selvom temperaturen sagde omkring frysepunktet, og sneen faldt. Det lykkedes dog at komme igennem, også med et vist mentalt overskud. Af pulsgrafen nedenfor kan ses, at det ikke blot var mentalt men også med et fysisk overskud. Gennemsnitspulsen under de fire intervaller steg nemlig ikke, men ligger som det kan ses meget stabilt – selv på de sidste 8min. Fedt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.