Tilmeldt Nykredit Invest Vejle Ådal Halvmaraton 2013

Ja, jeg kunne næsten bare ikke lade være. Da der tikkede en mail ind i indboksen om tilmeldingen til årets halvmaraton i det naturskønne område ved Vejle Ådal, var tvivlen ikke stor. Deltagergebyret er yderst fornuftigt, og ruten virkelig en sand perle. Ganske vist er der et par snævre steder på ruten, hvor der kan være en vis tendens til trængsel, men hvis man placerer sig fornuftigt i starten, er det aldrig noget af speciel betydning.

 

Det var desuden mit første officielle løb, jeg nogensinde deltog i tilbage i 2011. Ikke blot på distancen – men alt i alt. Desværre var sidste års deltagelse en skuffelse, hvor træningen op til ellers var forløbet ganske fornuftig. Men på dagen oplevede jeg en sand krise, og måtte kaste håndklædet i ringen og gå hjem allerede efter 14-15km. Derfor står rekorden på distancen stadig fra 2011, og det er i sandhed noget, jeg gerne vil gøre ændre på!

Men jeg skal også være ærlig og sande, at jeg stadig kun har 14km i benene som længste tur efter skade. Så med kun 11 uger tilbage er det måske mere en drøm end egentlig realistisk. Det skal ikke desto mindre have et forsøg, og fokus bliver nu at få skærpet formen så meget som muligt de resterende godt og vel 2½ måneder. Planen er, at jeg den næste måned vil opbygge mængden til 40km om ugen. Det vil ske med en ekstra træningsdag om ugen, ligesom længden på ugens langtur naturligvis forøges op mod de 20km.

Herefter må de sidste uger tilpasses formen, og kroppens signaler så jeg presser citronen – uden at forcere en skade. Tanken er for nuværende, at løbe tre ugers anaerob tærskelintervaller (4x1000m/3x15000m/3x2000m) eller hvad formen nu dikterer. En restitutionsuge uden kvalitetspas. Og så endelig de sidste 2-3 uger med længere tempoture eller eventuelt et enkelt superpas (4km@mp+3km@hmp+2km@10k).

Intet er endeligt fastlagt og ovenstående skal kun ses som et foreløbig udkast. Det afhænger selvfølgelig i høj grad af, hvordan kroppen reagerer på træningensintensiteten.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.